Ultimatum naar Forbo: er moet 14,3% bij

Vloerenbedrijf heeft tot vrijdag 20.00 uur de tijd

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 1 maart 2023

De werknemers van Forbo Flooring hebben hun punt gemaakt: zij eisen dat hun salarissen met minstens 14,3% omhooggaan. Gaat het vloerenbedrijf hier niet mee akkoord dan leggen de mensen het werk neer. Dat staat in een ultimatum van de FNV dat vrijdag 3 maart om 20.00 uur verloopt.

FNV stuurt ultimatum naar Forbo

Yolanda Reus, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Forbo moet dus snel zijn en met een beter bod komen voor de cao. De medewerkers zijn serieus; zij zijn massaal bereid om actie te voeren als dat nodig is.’

Meestijgen met prijzen in winkels

De FNV eist een cao voor een jaar (van 1 januari tot en met 31 december 2023). De salarissen moeten daarin met 14,3% omhoog en de lonen moeten voortaan meestijgen als de prijzen in de winkels omhooggaan (automatische prijscompensatie).

Garanties voor houden koopkracht

Reus: ‘De mensen bij Forbo willen garanties van hun werkgever dat hun koopkracht behouden blijft en dat is niet meer dan redelijk. Zij zien hun boodschappen fors duurder worden, maar hun loon stijgt niet direct mee met de inflatie. Het bedrijf wordt door het verhogen van zijn prijzen wel direct gecompenseerd voor de inflatie, maar de mensen die het geld verdienen moeten wachten tot ze aan de beurt zijn. Daar kun je bij de kassa van de supermarkt niet mee aankomen. Daar moet ook direct boter bij de vis.'

Zo'n 550 medewerkers

Bij Forbo Flooring werken zo’n 550 mensen. Zij werken op locaties in onder andere Assendelft en Krommenie.