FNV en CNV dreigen met acties bij Henkel in Scheemda

Betere lonen voor 12 november 12.00 uur, anders dag erna al staken

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 9 november 2022

FNV Procesindustrie en CNV Vakmensen hebben Henkel Nederland Operations BV in Scheemda een ultimatum gesteld: instemmen met een fatsoenlijke loonsverhoging vóór 12 november 12.00 uur of anders actie. Een eerste staking zou dan beginnen op 13 november om 22.00 uur.

FNV dreigt met acties bij Henkel

Janwillem Compaijen, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Het Duitse moederbedrijf heeft een omzet gedraaid van € 10 miljard en € 1,1 miljard winst gemaakt. Betere lonen voor de mensen in Scheemda kunnen er makkelijk vanaf.’

Niet in de buurt

Tristan Westra, onderhandelaar van CNV Vakmensen: ‘Ondanks de flinke winsten die dit bedrijf boekt, vroegen we niet het onderste uit de kan. Maar wat de werkgever biedt komt daar niet eens bij in de buurt.’

5,7% voor 70 medewerkers

Tijdens de onderhandelingen hebben de vakbonden ingezet op een structurele loonsverhoging van 5,7% per 1 juli (met terugwerkende kracht) voor de ongeveer 70 medewerkers. Dat is precies de gemiddelde inflatie tussen 1 juli 2021 en 1 juli 2022 en vanuit de totale inflatie gezien niet eens het onderste uit de kan. Verder eisen zij structureel € 100 extra per maand voor verbetering van koopkracht. De cao moet een jaar duren.

Losmiddelen en coatings

Henkel, dat in Scheemda losmiddelen en speciale coatings voor producten in de auto- en elektronica-industrie produceert, wilde echter lang niet zo ver gaan. 4,5% voor één en een kwart jaar vond het bedrijf genoeg, plus twee eenmalige uitkeringen van in totaal € 1.500.

Volstrekt onvoldoende

FNV-onderhandelaar Janwillem Compaijen: ‘Als je de 4,5% terugrekent, kom je op een structurele loonsverhoging van 3,6% per jaar. Dat is volstrekt onvoldoende. Zelfs de eenmalige uitkeringen wegen daar niet tegenop.’

Leden willen niet slikken

Omdat de onderhandelingen muurvast zaten, presenteerde Henkel zijn inzet als eindbod. Dat betekent slikken of stikken. Maar de vakbondsleden willen helemaal niet slikken. Ze wezen het massaal af en gaven dinsdag tijdens de actievergadering aan dat ze bereid zijn actie te voeren voor een beter resultaat.

Samen actievoeren

Daarom stelden de bonden het ultimatum. ‘Als wij voor die tijd geen positieve reactie hebben gehad van Henkel, starten wij een gezamenlijk actietraject op’, zegt CNV-bestuurder Westra.

Ook een generatiepact

Naast een fatsoenlijke loonsverhoging willen de medewerkers ook een generatiepact waardoor zij vanaf vijf jaar voor hun AOW kunnen afbouwen (80% werken, 90% salaris, 100% pensioenopbouw). Verder een verlofspaarregeling waarmee ze in totaal 4.000 uur kunnen sparen om in te zetten voor een kortere werkweek, een langere vakantie of eerder stoppen met werken.