Eenmalige uitkeringen voor uitzendkrachten nog twistpunt

Cao Kartonnage- en Flexibele verpakkingsbedrijf

Door Redactie 26 augustus 2022

Nadat de FNV en CNV met Kartoflex in juli het eens waren over de nieuwe cao, bleek dat er een verschil van inzicht is in de uitvoering van de eenmalige uitbetalingen van €150,00 in juli en januari 2023. Vakbonden vinden dat de uitzendkrachten ook recht hebben op deze eenmalige uitbetalingen; werkgevers zijn nog niet overtuigd en willen dit juridisch uitzoeken. Op 20 september is onze vervolgafpraak en hopen dan duidelijkheid hierover te hebben.

Onduidelijkheid eenmalige uitkering uitzendkrachten Kartonnage- en flexibele verpakkingsbedrijf

Eenmalige cao-uitkering

We zijn het wel eens over deze voorwaarden voor het recht hebben op de eenmalige uitkeringen:

• Iedereen in dienst met een contract voor onbepaalde tijd heeft recht op deze uitkering.
  • Iedereen in dienst in juli met een contract voor bepaalde tijd heeft recht op de uitkering.
  • Iedereen die in juli in dienst was op basis van een 40-urig contract (onbepaalde tijd alsmede bepaalde tijd) heeft recht op 40/36e van dit bedrag dus: €166,67.
  • Iedereen in dienst in juli op een nul-urencontract: het is nog onduidelijk hoe we het bedrag moeten berekenen. Immers, de afspraak is dat het bedrag naar rato wordt berekend voor een parttimer. Hoe bereken je dit dan voor iemand die wel in dienst is, maar bijvoorbeeld die maand maar net 5 uur gewerkt heeft en daarvoor altijd 20 uur.

Vervolg

Op 20 september hebben we weer een overleg. Op de agenda staat dan weer het recht van uitzendkrachten op de eenmalige uitkeringen, maar dan gaan we ook de definitieve tekst voor de nieuwe cao met elkaar aftikken. Deze tekst zal naar verwachting eind september gereed zijn en vervolgens aangeboden worden aan het Ministerie van Sociale Zaken.

Van belang voor jou en je collega

Werken er bij jullie uitzendkrachten die de eenmalige nog niet betaald hebben gekregen? Laat hen dan weten dat de vakbonden van mening zijn dat ook zij recht hebben op dit bedrag. Het is goed dat de uitzendkracht dit weet omdat we straks de kans lopen dat zij alweer vertrokken zijn voordat een en ander tot uitbetaling komt.

Wat betekent dit voor de uitvoering van de nieuwe cao?

Werkgevers die lid zijn van de werkgeversvereniging Kartoflex dienen nu al de nieuwe cao-afspraken uit te voeren, o.a.:

• Overeengekomen loonsverhoging (!) van €85,- per maand
  • Eenmalige uitkering juli 2022
  • Eenmalige uitkering januari 2023

Algemeen verbindend verklaard

Werkgevers die geen lid zijn van de werkgeversvereniging Kartoflex kunnen wachten met het uitbetalen van de loonsverhoging, maar daar schieten ze weinig mee op. Zodra namelijk het ministerie de cao zoals wij dat noemen ‘algemeen verbindend heeft verklaard’, moeten ook zij de overeengekomen loonsverhoging betalen en dan uiteraard met terugwerkende kracht! Dus de vraag is wat zij ermee zouden opschieten om te wachten met betalen totdat de cao algemeen verbindend is verklaard.

Vragen

Heb je vragen? Neem dan contact op met Monique Daamen, bestuurder FNV Procesindustrie.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Check in MijnFNV of jouw gegevens goed staan. Ook kan je daar aangeven welke mailingen je wilt ontvangen.

Check je gegevens