FNV dient klacht in tegen chemiebedrijf Nouryon

Bij inspectie, over verplicht moeten werken op kantoor

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 december 2021

FNV, CNV en VMHP Chemie en Coatings hebben een klacht ingediend bij de Inspectie SZW over chemieconcern Nouryon. Het bedrijf verplicht zijn kantoormedewerkers om minstens drie dagen per week naar hun werk te komen.

FNV dient klacht in tegen chemieconcern Nouryon

Dit staat in een memo die maandag 28 november is rondgestuurd onder het personeel.

Zeer onverstandig

Het zou gaan om zo’n 475 mensen. Volgens de vakbonden is het zeer onverstandig dat zij op kantoor werken. Ze kunnen dit ook vanuit huis doen. Het bedrijf heeft niet gereageerd op de bezwaren van de bonden.

Tegen alle adviezen in

‘Ze moeten zich schamen', zegt Monique Daamen, bestuurder van FNV Procesindustrie. 'Dit druist in tegen alle adviezen van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken. Schandalig dat Nouryon zijn mensen bewust blootstelt aan het risico om besmet te raken met Covid-19.’

Van de zotte

Haar collega-bestuurder Souleiman Amallah van CNV Vakmensen denkt er net zo over: 'Het is van de zotte dat een groot bedrijf als Nouryon de overheidsmaatregelen naast zich neerlegt. Ze zouden toch beter moeten weten en zich moeten realiseren dat andere bedrijven dit ook zien en er misschien wel een voorbeeld aan nemen.’

Winst belangrijker dan mensen

Volgens Jan Admiraal van VMHP Chemie en Coatings maakt Nouryon hiermee duidelijk dat het weinig geeft om de gezondheid van de medewerkers. 'Het maakt niet uit hoe: als er maar winst gemaakt wordt. De mensen die hier werken zijn daaraan ondergeschikt’, zegt hij.

1.250 werknemers

Nouryon is de voormalige chemietak van AkzoNobel. Het maakt chemicaliĆ«n voor onder andere agricultuur, bouw, schoonmaakproducten en verzorgingsproducten. Nouryon heeft negen vestigingen in Nederland met zo’n 1.250 werknemers.