Ultimatum aan Chemours om vastgelopen cao: acties op komst

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 25 september 2019

Bij chemiebedrijf Chemours in Dordrecht zijn acties op komst. Het bedrijf deed voor de zomervakantie een eindbod voor een cao die al op 1 juni afliep, maar dit bod is onvoldoende en daarom afgewezen door de vakbondsleden. Daarom stelt FNV Procesindustrie Chemours een ultimatum tot vrijdag 27 september 12.00 uur. Komt het bedrijf niet alsnog over de brug met fatsoenlijke cao-voorstellen, dan komen er acties en mogelijk zelfs stakingen.

FNV Procesindustrie eist in een ultimatum 5% loonsverhoging inclusief de prijscompensatie, met een bodem van 150 euro per maand. Ook pleit de vakbond voor afschaffing van jeugdschalen tot 23 jaar, een verdubbeling van het ontwikkelbudget naar 800 euro per werknemer en een generatiepact om het werk vol te kunnen houden. Zestigplussers kunnen dan 80% werken, tegen 90% loon en 100% pensioenopbouw. De vrijgevallen plekken kunnen dan door nieuw personeel worden herbezet. Ook moet de cao voor meer mensen gaan gelden. Bij Chemours werken zo’n 500 werknemers, waarbij zo’n 300 werknemers onder de huidige cao vallen.