Sitech krijgt schot voor de boeg in cao-impasse

Door Redactie 25 april 2019

Sitech Services is niet ingegaan op het ultimatum van de vakbonden voor een fatsoenlijke cao. Daarom starten werknemers met acties, samen met vakbonden FNV, CNV en Synergo VHP. Op 26 april ontbijten de medewerkers uitgebreid, van 07.30 tot 10.00 uur, vóór de poort.

Het bedrijf, dienstverlener op de chemische campus Chemelot in Zuid-Limburg, wil voor 2019 geen behoorlijke cao afspreken voor de ongeveer 800 medewerkers. Voor 2020 wil het de arbeidsvoorwaarden zelfs nog verder versoberen.

Paul Smink, bestuurder FNV Procesindustrie: ‘Sitech heeft geen enkele reden om de hand op de knip te houden. Zeker niet in een tijd waar een schreeuwend tekort is aan goed opgeleid technisch personeel. De directie negeert de redelijke eisen van de mensen volledig. Tijd voor acties dus.’

Ron Smeets, bestuurder CNV Vakmensen, vult aan: ‘Het is voor het eerst dat werknemers actie voeren bij Sitech. Dat zegt wel wat. De mensen willen geen verslechteringen en al helemaal niet in goede tijden.’

Casper Vaandrager, adviseur arbeidsverhoudingen Synergo VHP: ‘De medewerkers zijn ernstig teleurgesteld in hun directie en de actiebereidheid is groot. Het gaat goed met Sitech, dus het is niet meer dan fair dat Sitech de medewerkers laat meedelen in de winsten.’

De medewerkers willen een cao met een salarisverhoging van 4% voor 2019 en behoud van de bestaande ouderenregeling, verlofdagen en de zogenaamde extra vrije tijd. Die laatste regeling heeft juist geleid tot een forse reductie van het ziekteverzuim. Ook willen de bonden en werknemers het huidige sociaal plan houden bij een eventuele reorganisatie.

Sitech kwam in reactie op de eisen alleen maar met een voorstel voor procesbemiddeling. ‘Een lachertje’,  stellen de gezamenlijke bonden, ‘een gesprek heeft alleen zin als het erop gericht is een goede cao af te sluiten.’