Ultimatum voor directie chipmaker NXP, stakingen op komst

Vooral op loon moet de werkgever meer doen

Sander Wageman
Door Sander Wageman 7 maart 2024

Medewerkers van chipfabrikant NXP uit Eindhoven dreigen het werk neer te leggen nu onderhandelingen over een nieuwe cao op niets uitliepen. Vakbond FNV stuurde de directie van het concern gisteren een ultimatum. De werkgever heeft 48 uur de tijd (tot vrijdag 8 maart,17.00 uur) om op de eisen van de bond in te gaan. Gebeurt dat niet, dan volgen er op korte termijn stakingen.

De onenigheid tussen vakbonden en werkgever gaat met name over het loon. Waar FNV eist dat de inflatie over 2023 gecorrigeerd wordt, blijft de directie van NXP vasthouden aan een matige loonsverhoging van 2,5% op jaarbasis. Een enorm gat met de eis van de vakbond van 9%. Bovendien wil FNV een bonus van 8% voor alle medewerkers op basis van vooraf gestelde criteria en targets.

Medewerkers gaan er in koopkracht op achteruit

Bernard van Iren, bestuurder FNV Metaal: ‘Het is ronduit teleurstellend dat een groot bedrijf als NXP, dat enorm veel geld verdient dankzij het harde werk van alle medewerkers, de hand zo op de knip houdt. De belangen van de aandeelhouders lijken zwaarder te wegen dan die van de mensen die voor de omzet en winsten zorgen. Zij gaan er – als het aan de werkgever ligt – in koopkracht keihard op achteruit. De medewerkers pikken dat niet en wij ook niet. Als NXP blijft vasthouden aan hun magere loonbod, dan dwingt zij ons om het zwaarste vakbondsmiddel te gebruiken dat wij hebben, namelijk stakingen.’

Actiebereidheid is enorm

De actiebereidheid onder FNV-leden bij NXP is enorm, zo bleek de afgelopen tijd uit een ledenraadpleging. Negen op de tien is bereid om het werk neer te leggen als dat nodig is. Het ultimatum dat vandaag verstuurd is, biedt werkgevers nog één kans om dat te voorkomen.

NXP

NXP Semiconductors is een wereldwijd opererend bedrijf dat halfgeleiders produceert en verkoopt. Het hoofdkantoor van NXP is gevestigd in Eindhoven en het bedrijf heeft vestigingen over de hele wereld. Er is een productielocatie in Nijmegen. In Nederland werken zo’n 3000 mensen voor het bedrijf.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.