Tweede staking medewerkers chipmaker NXP, nu voor 48 uur

Medewerkers leggen dinsdag 19 en woensdag 20 maart het werk neer

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 18 maart 2024

Ondanks dreigende taal van hun werkgever gaan de medewerkers van chipmaker NXP voor een tweede keer in een week staken. Vorige week dinsdag legden ze voor 24 uur het werk neer. Deze week is dat 48 uur. Reden: vastgelopen cao-onderhandelingen over onder meer een beter loon en een werkgever die niet thuisgeeft.

Bernard van Iren, bestuurder FNV Metaal: ‘Ik ben echt enorm trots op de solidariteit en wilskracht van de medewerkers die dinsdag hebben gestaakt. En ondanks dat ze allemaal de dreigende taal van hun werkgever in de media hebben gelezen staan ze er volgende week dinsdag weer. Ze laten zich niet intimideren.’

Teleurstelling slaat om naar boosheid

Was er eerst nog sprake van teleurstelling bij de werknemers over het magere loonbod van NXP. Nu overheersen boosheid en frustratie. Van Iren: ‘De houding van de werkgever geeft weinig blijk van waardering. We zijn al maanden in onderhandeling over een betere cao voor de ongeveer 3000 NXP-medewerkers in Nederland, waarvan er ook veel op de productielocatie in Nijmegen werken.’

Staken is geen lolletje

De FNV-leden bij NXP staken niet voor de lol. Van Iren: ‘Ze doen dat omdat ze van hun huidige salaris niet of nauwelijks kunnen rondkomen en de 3% voor 14 maanden die de directie biedt zet voor hen geen zoden aan de dijk. NXP vergeet voor het gemak dat het personeel niet alleen uit hoogopgeleide, goedbetaalde werknemers bestaat. Er werken ook mensen in de fabrieken en die moeten rondkomen van heel wat minder salaris dan hun collega’s op kantoor.’

Inflatie compenseren

FNV Metaal eist dat de inflatie gecompenseerd wordt en daarvoor moeten de lonen met 9% omhoog. NXP wil voorlopig niet verder gaan dan 4% op jaarbasis. Verder wil de bond dat er een bonus van 8% komt voor alle medewerkers op basis van vooraf gestelde criteria. Ook daar heeft de directie van de chipmaker geen trek in.

Staking in Nijmegen

De staking gaat in op dinsdagochtend 19 maart, 06.00 uur en eindigt op donderdagochtend 06.00 uur De stakers verzamelen zich dinsdagochtend 19 maart tussen 08.00 en 10.00 uur, voor de personeelsingang van NXP aan de Gerstweg in Nijmegen, om zich in te schrijven.

Multinational

NXP heeft meerdere vestigingen in Nederland en is in zo’n 30 landen gevestigd. De directie van de multinational heeft haar hoofdkantoor in Eindhoven.