Fietsenfabriek Accell moet met fatsoenlijk sociaal plan komen, anders volgt staking

Ultimatum loopt af op dinsdag 12 maart om 17.00 uur

Sander Wageman
Door Sander Wageman 9 maart 2024

De boosheid op de werkvloer bij fietsenfabrikant Accell in Heerenveen is enorm. Medewerkers zijn overrompeld door een forse reorganisatie die 100 tot 150 mensen hun baan gaat kosten. Tot overmaat van ramp weigert de werkgever nu mee te werken aan een fatsoenlijk sociaal plan. De FNV stelde de directie vrijdagmiddag een ultimatum; als er voor dinsdag 12 maart om 17.00 uur niet op de eisen van de bond is ingegaan, zijn stakingen onvermijdelijk.

Ze voelen zich enorm gepiepeld, de medewerkers van Accell in Heerenveen. Uitgerekend bij de groeibriljant die in de coronajaren miljoenen verdiende met de productie en verkoop van fietsen, wordt nu door het management rücksichtslos gesneden in het personeelsbestand. De productie moet volgens de eigenaar, een consortium van investeerders, verplaatst worden naar het buitenland om de kosten te drukken. En dat betekent massaontslag in Heerenveen.

Belang van aandeelhouders

Erik Kotters, bestuurder FNV Metaal: ‘Het lijkt er op dat de investeerders die dit mooie bedrijf in 2022 opkochten nu vooral het belang van hun aandeelhouders dienen. En dat is pijnlijk, omdat ze afgelopen zomer de medewerkers nog beloofden dat de fabriek in Heerenveen enorm belangrijk voor ze was en dat ze er daarom in zullen blijven investeren. Wij zien de noodzaak van deze reorganisatie dan ook niet. Wel zien we de enorme pijn die dit bij de medewerkers veroorzaakt. Zeker nu ook nog eens blijkt dat er geen fatsoenlijk sociaal plan vanaf kan.’

Boosheid in Friesland

De boosheid in Friesland bleek deze week toen er een wilde staking uitbrak bij Accell in Heerenveen. Ook tijdens een ledenbijeenkomst van de vakbonden in Thialf – waar het eindbod van de werkgever massaal werd weggestemd – liepen de emoties hoog op. Kotters: ‘Mensen voelen zich echt belazerd. Dit bedrijf is hun broodwinning. Dat kun je niet zomaar van tafel vegen.’

Ultimatum

In het ultimatum eist FNV Metaal onder meer een beëindigingsvergoeding van een bruto maandsalaris per gewerkt jaar met een minimum van 4000 euro. Verder eist de bond een goede plaatsmakersregeling en vroegvertrekregeling, een eenmalige uitkering voor uitzendkrachten en een mobiliteitsbudget van 7500 euro voor bijvoorbeeld outplacement of opleidingen.

Stakingen

Als de directie van Accell niet voor dinsdag 12 maart, 17.00 uur op de eisen van de bond ingaat, dan volgen er op korte termijn stakingen.