Mogelijke acties bij Philips op komst

Portret Lisanne de Hoop
Door Lisanne de Hoop 3 mei 2023

Ondanks diverse onderhandelingsrondes zijn Philips en vakbond FNV er niet uitgekomen. Daarom heeft de FNV vandaag een ultimatum naar Philips gestuurd. Het bedrijf heeft tot vrijdag 5 mei, 12.00 uur de tijd om in te gaan op de eisen van de FNV. Als de werkgever niet op het ultimatum ingaat, dan gaan de leden van de vakbond over tot acties. Dit zou dan de eerste keer in meer dan 2 decennia zijn dat leden bij Philips actievoeren.

Bestuurder FNV Metaal, Patrick Meerts over de eisen: ‘Wij stelden een procentuele loonsverhoging  voor, met daarbij minimaal 290 euro bruto per maand. Zo gaan de collega’s met lagere lonen er in verhouding meer op vooruit. Dit bod is niet door Philips opgepakt, waardoor we teruggaan naar de oorspronkelijke inzet: automatische prijscompensatie.’

Loonsverhoging en schaalaanpassing

Een van de obstakels om tot een overeenkomst te komen is het aanbod van Philips om het salaris te verhogen, zonder de salarisschalen op dezelfde manier aan te passen. Normaal beweegt de salarisschaal mee met de loonsverhoging. Door dit niet te doen, zitten werknemers eerder aan het einde van de schaal waarna ze financieel niet meer kunnen doorgroeien. Meerts: ‘Door ook de schalen aan te passen, profiteren werknemers nu en in de toekomst.’

Alternatief plan gedwongen ontslagen

Over afgelopen en komend jaar schrapt Philips in Nederland in totaal 1.900 banen. De FNV heeft een alternatief waardoor er minder mensen op straat zouden komen te staan. Door de Regeling Vervroegde Uittreding te verruimen, kunnen oudere collega’s eerder stoppen met werken tegen een financiĆ«le vergoeding. Hierdoor maken ze ruimte voor andere collega’s die anders ontslagen worden. Philips toont echter geen interesse en houdt vast aan de eigen koers.

Looptijd cao

Ook was er onenigheid over de looptijd van de cao. Philips wil een cao afspreken met een looptijd van 20 maanden. Maar juist in deze onzekere tijd van hoge inflatie, zet de FNV in op een kortere looptijd van 1 jaar. Zodat volgend jaar opnieuw kan worden gekeken wat op dat moment nodig is om de koopkracht van de werknemers te behouden.

Acties

Eind april hebben de FNV-leden besloten tot actie over te gaan vanaf het moment dat het ultimatum verloopt. Om welke acties dat gaat wordt nog besloten.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.