Staakstraten Metaal en Techniek Groningen veranderen in Boulevards of Broken Harts

‘Een cao is als een relatie…je moet erin investeren’

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 10 februari 2022

Op maandag 14 februari wordt er door de stakers in de Metaal en techniek een speciale 24 uurs Valentijnsstaking in de regio Groningen georganiseerd. Masja Zwart, bestuurder FNV Metaal: ‘De meeste technici houden van hun vak, maar de liefde moet wel van twee kanten komen. Met deze Valentijnsdag staking willen we de bazen laten weten dat ze moeten investeren in hun personeel.’

Het tekort aan vakkrachten loopt al in de tienduizenden en de vraag naar vakmensen zal alleen maar groter worden gelet op de rol die deze sector bijvoorbeeld moet spelen als het gaat om het halen van de klimaatdoelen. Jacqie van Stigt, bestuurder FNV Metaal: ‘We zien dat werknemers gewoon weglopen uit de sector. Hoog tijd om een goede cao te willen afspreken lijkt me, als je werknemers aan je wilt binden.’

4e staking regio Groningen

De alweer 4e staking van 24 uur in de regio Groningen wordt gehouden op 3 locaties; Plesmanlaan in Kolham, Burgemeester Omtaweg in Zuidbroek en op het oude Suikerunie terrein, Suikerlaan 10 in Groningen. Stakers registeren zich weer in de staakstraat die ditmaal dus is omgedoopt tot de Boulevard of Broken Harts. De aftrap van de landelijke serie 24 uurs stakingen was op 15 november in Groningen.

Werkdruk loopt op

Technici, installateurs en monteurs van onder andere BAM Techniek, Hessels Zeefbanden, Feenstra Verwarming, Eekels Technology, Ziegler Brandweertechniek, Energiewacht, Facta Appingedam, Spie en Equans leggen het werk neer uit protest tegen het uitblijven van een cao. Bij al deze techniek bedrijven staan vacatures open waardoor de werkdruk voor het personeel steeds verder oploopt.
Vakmensen lopen weg uit sector
Want steeds meer vakmensen lopen weg naar andere sectoren. Zwart: ‘De vakkrachten verliezen hun liefde voor onze mooie Metaal & Techniek sector. Groningse werkgevers roepen dat zij niet ‘over de cao gaan‘, maar zo werkt het natuurlijk niet. Voor relatietherapie moeten ze hun werkgeversclub opbellen en de opdracht geven: het is nú tijd voor een cao waarmee wij onze kanjers aan ons kunnen binden. Toon je hart!’

Liefde is loon waarmee ik de rekeningen kan betalen

De Boulevards hangen vol met kleurrijke posters met hartjes en teksten als: ‘Cupido wil ook een cao’, ‘Ik heb een fijne baan…nu nog een fijne baas’, ‘Liefde is loon…waarmee ik de rekeningen kan betalen’, ‘Een cao is als een relatie…je moet erin investeren’, ‘Liefde moet van twee kanten komen’.