Nieuwe cao Tankstations & Wasbedrijven betekent 4,3% loon per jaar erbij

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 13 januari 2022

De cao voor Tankstations & Wasbedrijven heeft een looptijd van 1 januari 2022 t/m 31 december 2023 (24 maanden). De werknemers krijgen op 1 februari 2022 €90,- loonsverhoging en op 1 maart 2023 nog een keer. Murat Sekercan bestuurder FNV Metaal: ‘Dit betekent gemiddeld een loonstijging van 4,3% per jaar.’

Onder de cao vallen 17.000 werknemers. Sekercan: ‘Het gemiddelde loon ligt vrij laag in deze sector. Deze loonsverhoging was daarom echt broodnodig. Hiermee kunnen mensen hun rekeningen weer betalen.’

Generatiepact afgesloten vanaf 60 jaar

Ook is er een generatiepact afgesloten voor werknemers vanaf 60 jaar. Tijdens de afgelopen cao is daar volgens afspraak onderzoek naar gedaan door de FNV en werkgevers. Sekercan: ‘Partijen zijn positief over de resultaten van de pilot die daarom nu is omgezet in een vaste cao-regeling. We zijn daar blij mee.’ Het generatiepact, ook wel de 80-90-100% regeling genoemd houdt in dat iemand 80 procent werkt en daarvoor 90 procent loon ontvangt, waarbij 100 procent pensioen wordt opgebouwd.

Personeelstekort

In de sector zijn 1000 onvervulde vacatures en dat is op een sector van 17.000 werknemers een groot aantal. Sekercan: ‘Daarom gaan we met werkgevers kijken hoe we de cao kunnen updaten. Doel is om de cao daar waar mogelijk aantrekkelijker te maken, om zodoende bij te dragen aan een positief imago van de tank- en wasbranche. Dan moet je denken aan afspraken over actualisering van het functiegebouw, reiskostenvergoeding, duurzame inzetbaarheid en de wachtdag bij ziekte bijvoorbeeld.’

Zwaarwerk-regeling

Deze cao-periode wordt in een gezamenlijke werkgroep ook onderzocht of en op welke manier invulling kan worden gegeven aan het Pensioenakkoord van juni 2019. Het gaat daarbij om de zwaarwerk-regeling ook wel de RVU-regeling genoemd. Werknemers kunnen dan 3 jaar voorafgaand aan de AOW-gerechtigde leeftijd uittreden.

Duurzame Inzetbaarheid

Door de nieuwe cao kan elke werknemer vanaf dit jaar aanspraak maken op één zogeheten duurzame inzetbaarheidsdag per kalenderjaar. Een werknemer kan deze dag besteden om autonoom en zelfstandig te werken aan duurzame inzetbaarheid. Deze dag is bestemd voor bijvoorbeeld opleiding, loopbaanontwikkeling of aan gezondheid. Het recht op deze dag komt naast het al bestaande recht in de cao op een opleidingsdag.