Derde stakingsronde in Metaal & Techniek gaat donderdag van start regio Eindhoven

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 11 januari 2022

Donderdag 13 januari is de eerste 24 uurs stakingsdag van de inmiddels derde stakingsronde in de Metaal & Techniek. De staakstraat voor de regio Eindhoven wordt bij de Wim van Doorne Muziekkiosk ingericht. Eerder vonden vanaf 15 november 2021 al een aantal regionale 24 uurs stakingen in het gehele land plaats.

Na een ‘kerstvakantie pauze’ gaat hiermee een nieuwe serie stakingen in tal van regio’s in het gehele land van start. Op 18 november en 9 december 2021 waren de eerste twee stakingen in de regio Eindhoven. De stakers zijn werkzaam in tal van Metaal & Techniek bedrijven in de regio, zoals o.a. Spie, Engie, Croon Wolter Dros, Strukton Worksphere, VDL Bus Valkenswaard, Modules en KMWE.

Sector ligt er zorgelijk bij door uitblijven nieuwe cao

FNV Metaal regiobestuurder Peter Reniers: ‘Al drie maanden geen nieuwe cao en werkgevers willen maar niet inzien dat de sector er daardoor zorgelijk bij ligt! Zo liggen de opleidingsfondsen en vertrekt er personeel naar sectoren waar betere arbeidsvoorwaarden zijn afgesproken; zoals naar bedrijven in zustersector Metalektro. De knoop wil bij de werkgevers kennelijk maar niet uit de oren. Daarom gaan wij onverminderd door met acties totdat er een fatsoenlijke cao ligt voor zo’n 320.000 werknemers.’

Belangrijkste cao eisen FNV Metaal:

• Een loonsverhoging (5%) en eerlijke beloning voor jongeren, vrouwen en uitzendkrachten. Een minimaal bruto uurloon van € 14,-.

• Geen verplichte consignatie vanaf 55 jaar en 2 vakantiedagen erbij.

• Vaste contracten voor flexkrachten die langer dan 9 maanden werken op een functie.

• Zware beroepenregeling: ouderen kunnen 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken.

• Afschaffen van jeugdlonen.

Vraag naar werknemers groot

Reniers: ‘Dit is een sector waarvan de komende jaren heel veel gevraagd wordt. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie, dan ligt het toch voor de hand dat er geïnvesteerd wordt op het gebied van arbeidsvoorwaarden om de sector aantrekkelijk te maken? Werknemers hoeven wij niet te overtuigen van die noodzaak, die zien de tekorten al lang en breed aan komen. Nu de werkgevers nog!

Grootste cao in de marktsector

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober 2021 af.