Tweede 24 uurs regiostaking Eindhoven Metaal & Techniek

‘Ik hoop op 'n eerlijk loonbod voor de feestdagen, maar ik heb er ‘n hard hoofd in ’

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 7 december 2021

Komende donderdag 9 december bij de Wim van Doorne Muziekkiosk in Eindhoven wordt opnieuw een staakstraat ingericht. Na de eerste 24-uursstaking op 18 november luisteren de werkgevers nog steeds niet naar de werknemers in de sector die het eindbod van de werkgevers massaal afwezen. Het minuscule loonbod van 1,4% houdt namelijk in dat iedereen in de sector erop achteruit gaat.

FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie organiseren al staakstraten voor de leden sinds 15 november. De stakingen zijn volledig corona-proof, de deelnemers kunnen zich digitaal vanuit de auto laten registreren als staker. De stakers zijn werkzaam in tal van Metaal & Techniek bedrijven in Eindhoven en omstreken, zoals o.a. Spie, Engie, Croon Wolter Dros, Strukton Worksphere, VDL Bus Valkenswaard, Modules en KMWE.

Met lege handen de feestdagen in

Hoewel alle ingrediënten aanwezig zijn om voor de jaarwisseling tot een fatsoenlijke cao te komen voor zo’n 320.000 werknemers, lijkt het er toch op dat werkgevers in de sector Metaal & Techniek hun werknemers met lege handen de feestdagen insturen. Peter Reniers bestuurder FNV Metaal: ‘En dat terwijl werkgevers een groot beroep doen op de loyaliteit van het personeel. Metaal & Techniek is een sector waarvan de komende jaren heel veel gevraagd wordt. Denk bijvoorbeeld aan de energietransitie. Het ligt voor de hand dat er geïnvesteerd wordt op het gebied van arbeidsvoorwaarden om de sector aantrekkelijk te maken. Er is een schreeuwend tekort aan mensen. Werknemers zien dat al lang, want zij vangen de almaar stijgende werkdruk op.’

Dat valt echt verkeerd bij onze leden

FNV Metaal vindt het daarom onbegrijpelijk dat de werkgevers nog steeds geen fatsoenlijk loonbod doen. Reniers: ‘Dat valt echt verkeerd bij onze leden. Ook dat het afschaffen van lage jeugdlonen voor een hoger volwassen loon tegen dovemans oren gericht lijkt. Of dat flexwerkers eerder een vast contract krijgen aangeboden. Dat werktijden per week niet te lang zijn. Laat staan dat het recht om korter te werken vanaf 60 jaar en de mogelijkheid om 3 jaar eerder met pensioen te gaan wordt gehonoreerd. Mensen verdienen het om terwijl ze werken gezond oud te kunnen worden. ‘

Inflatie loopt flink op

Ondertussen loopt de inflatie flink op dit jaar. FNV Metaal maakt zich zorgen over de koopkracht van al deze medewerkers in hun vitale beroepen. Reniers: ‘Het is te gek voor woorden. Want ondanks corona gaat het met veel bedrijven in de Metaal & Techniek prima. Corona is dan ook geen reden voor de werkgevers om star de hakken in het zand te blijven zetten. Ze zullen echt over de brug moeten komen en heel graag voor de feestdagen, zodat al hun medewerkers ook feest kunnen vieren.'

Grootste cao marktsector

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.