Komende dagen nog meer stakingen in Metaal & Techniek

Op 26 november in de regio Arnhem/Nijmegen en 29 november in Drenthe

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 25 november 2021

FNV Metaal (evenals CNV Vakmensen en De Unie) kondigt op vrijdag 26 november een regionale 24-uursstaking aan in de regio Arnhem/Nijmegen en op maandag 29 november in Assen en Emmen. Eerder vonden vanaf 15 november al een aantal 24-uursstakingen in tal van regio’s in het gehele land plaats.

Staakstraten ingericht

Er worden staakstraten ingericht, waar de deelnemers zich – digitaal vanuit de auto- kunnen laten registreren. De stakers werken bij tal van Gelderse Metaal & Techniek bedrijven, zoals Nooteboom, Kropman, Alewijnse, Veld Koeltechniek, Equans-Zuid, Spie, Unica, etc. In Drenthe werken de stakers bij bedrijven zoals Equans Roden (voormalig Engie), Bekaert, Swedish Match, Energiewacht Assen, Eekels, Verwater en Repak.

Cao komt er echt niet zomaar

FNV Metaal regiobestuurder Lucy Lamers: ‘Vaak denken mensen: Staken? Ach, is dat nodig? Die cao komt er toch wel. Geloof het maar niet! Werkgevers weigeren afspraken te maken, terwijl er topjaren zijn gedraaid met mega winsten. Zelfs nu, in de Corona pandemie, worden er gewoon uitstekende bedrijfsresultaten behaald.’

Ook Drenthe springt om vakmensen

FNV Metaal regiobestuurder Pieter Beuzenberg: : ‘Het is bizar dat de werkgevers deze mooie sector met hun cao verslechteringsvoorstellen onaantrekkelijker willen maken. Ook in Drenthe zitten we juist te springen om vakmensen. Zo gaan jongeren echt niet kiezen voor een baan in de Metaal & Techniek. En de huidige vakkrachten zullen zo om zich heen gaan kijken en eerder een overstap maken, weg uit de sector. Geef ze eens ongelijk. Daarom strijden we voor een goede cao!’

Belangrijkste cao-eisen FNV Metaal:

• Een loonsverhoging (5%) en eerlijke beloning voor jongeren, vrouwen en uitzendkrachten. Een minimaal bruto uurloon van € 14,-.
  • Geen verplichte consignatie vanaf 55 jaar en 2 vakantiedagen erbij.
  • Vaste contracten voor flexkrachten die langer dan 9 maanden werken op een functie.
  • Zware beroepenregeling: ouderen kunnen 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken.
  • Afschaffen van jeugdlonen.

Ultimatum door werkgevers verworpen

FNV Metaal wees op 14 oktober jongstleden, tijdens de laatste cao onderhandelingsronde Metaal & Techniek, het cao eindbod van de werkgevers Metaal & Techniek af. Het daarop volgende ultimatum aan de werkgevers werd op 28 oktober door de werkgevers verworpen, waarna FNV Metaal acties en stakingen aankondigde.

Grootste cao in marktsector

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.