Donderdag 2 december nog een 24-uursstaking Metaal & Techniek in Terneuzen

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 30 november 2021

Donderdagochtend 2 december strijkt de staakstraat van Metaal & Techniek ook neer op het parkeerterrein van VV Terneuzen aan de Zuiderparkweg. De stakers zijn werkzaam in tal van Metaal & Techniek bedrijven in Zeeland, zoals Euro Mit Staal, De Feyter, TMS, Equants, Croonwolter & Dros en Spie.

Marry van der Stel, bestuurder FNV Metaal regiobestuurder: ‘Ons doel is een goede en eigentijdse sector cao voor de Metaal & Techniek (kleinmetaal). Voor al die vakmensen in de sector, ook in Zeeland, die vaak zwaar werk verrichten. Met veel overwerk en ook vaak oproepdiensten. Een goede cao is voor het imago van de sector belangrijk en kan jongeren enthousiasmeren om een vak in de techniek te kiezen. De vraag om vakmensen in de Metaal & Techniek zal onverminderd hoog blijven de komende jaren.’

Belangrijkste cao eisen FNV Metaal

• Een loonsverhoging (5%) en eerlijke beloning voor jongeren, vrouwen en uitzendkrachten.
  • Een minimaal bruto uurloon van € 14,-.
  • Geen verplichte consignatie vanaf 55 jaar en 2 vakantiedagen erbij.
  • Vaste contracten voor flexkrachten die langer dan 9 maanden werken op een functie.
  • Zware beroepenregeling: ouderen kunnen 3 jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken.
  • Afschaffen van jeugdlonen.

Grootste cao marktsector

De cao Metaal en Techniek is met bijna 320.000 werknemers in de sector en bijna 28.000 werkgevers de grootste cao in de marktsector. De cao bestrijkt technische installatiebedrijven, metaalbewerkingsbedrijven, isolatiebedrijven, carrosseriebedrijven en de goud- en zilvernijverheid. De huidige Cao Metaal & Techniek liep op 1 oktober af.