‘Call to action’ van FNV en FME aan politiek: Instroom in technisch onderwijs moet stijgen

Door Redactie 19 november 2021

FNV en werkgeversorganisatie FME hebben een petitie afgegeven aan de vaste commissie van OCW (onderwijs, cultuur en wetenschap) van de Tweede Kamer. We willen dat er extra wordt ingezet op technisch onderwijs om het grote en oplopende tekort aan technici tegen te gaan.

Tekort aan technici

Er komt een stille crisis op ons af. Er zijn te weinig technici om de grote maatschappelijke opgaves, zoals de energietransitie en de woningnood, op te lossen. Al jaren is het tekort aan technici een van de grootste belemmeringen in de technologische industrie, maar nog nooit hebben er zo veel vacatures voor een technisch beroep open gestaan als in het eerste kwartaal van 2021. Inmiddels is het aantal vacatures bijna verdubbeld vergeleken met 2016.

Situatie in de toekomst nog veel erger

Hoewel FME en FNV de handen ineen hebben geslagen om afspraken te maken hoe wij de sector aantrekkelijker kunnen maken, verwachten wij dat de situatie in de toekomst nog veel erger wordt. Want tegelijk met het oplopen van het aantal vacatures neemt de vergrijzing toe, krimpt de beroepsbevolking en daalt de instroom in het technisch beroepsonderwijs.

We moeten daarom NÚ alle zeilen bijzetten, ook op het gebied van onderwijs. FNV en FME zien drie noodzakelijke veranderingen:

1. Versnel de vernieuwing van het curriculum. Dit moet beter aansluiten op de leefwereld van nu. Elke leerling, van het primair onderwijs tot aan het wetenschappelijk onderwijs, moet in contact komen met technologie en wetenschap, met vraagstukken uit de praktijk. Maak het onderwijs ook flexibeler om mee te bewegen met de veranderingen op de arbeidsmarkt.
  2. Verhoog structureel de bekostiging van technische opleidingen voor het mbo. Technische opleidingen zijn duur, zeker de opleidingen voor de maakindustrie. Dat heeft te maken met kleine klassen, dure machines en een tekort aan docenten.
  3. Schaf de numerus fixus op technische studies af. We moeten opleiden voor de arbeidsmarkt, voor waar vraag naar is. We moeten mensen actief stimuleren om te kiezen voor een opleiding in de techniek.

Deze petitie is een call to action!

Help ons bouwen aan de arbeidsmarkt van de toekomst. We moeten samen de krachten bundelen en ervoor zorgen dat iedereen in Nederland kan blijven leren en blijven meebewegen met de arbeidsmarkt, continu.

FNV en FME hebben een gezamenlijke strategische agenda, waar een arbeidsmarkt met perspectief en goede arbeidsverhoudingen centraal staat.