Veel vragen bij reorganisatie VDL Nedcar

Op 4 december onze eerste reactie op de plannen

Door Redactie 3 december 2020

Door de reorganisatie bij VDL Nedcar verliezen in 2021 ruim 750 mensen hun baan. Heel zuur voor de werknemers die straks getroffen gaan worden. Wij ontvingen een adviesaanvraag, waarin de directie uiteenzet wat ze van plan zijn te gaan doen. We hebben sowieso vragen over de noodzaak van deze reorganisatie. En als het echt doorgaat, dan moet er natuurlijk een goed sociaal plan komen.

Adviesaanvraag over reorganisatie

Zowel de ondernemingsraad als wij hebben de adviesaanvraag ontvangen. Samen met de kaderleden verdiepen we ons in die aanvraag en zullen we vrijdag 4 december 2020 onze eerste reactie geven.

De strekking van onze reactie op 4 december zal zijn:

Na de aankondiging van BMW om in 2023 te stoppen met de productie in Born is het een tijdje stil geweest rondom VDL Nedcar. Er is veel gesproken met de landelijke en provinciale politiek. Ook wij hebben achter de schermen veel druk uitgeoefend op de volksvertegenwoordigers om te zorgen dat VDL Nedcar toekomst heeft en vooruit kan met nieuwe opdrachtgevers. Deze reorganisatie begrijpen wij in die zin dan ook niet echt goed en er gaat volgens ons een verkeerd signaal uit juist naar de politiek.

Nu worden zo'n 750 mensen  -waarvan 590 uitzendkrachten- getroffen op verschillen afdelingen binnen jullie bedrijf. Daarbij vallen er slachtoffers van hoog naar laag en wij vragen ons af hoe VDL Nedcar het straks gaat doen als er een nieuwe OEM aangetrokken gaat worden. Laten ze nu niet te veel vakkrachten gaan die straks misschien weer hard nodig zijn?

De aangekondigde ontslagen vallen bij heel diverse fucties. Op basis waarvan wordt iemand boventallig verklaard? En is er straks genoeg oog voor de flexibiliteit en wendbaarheid van het werkproces?

Mocht de reorganisatie echt doorgaan, dan willen we een net en keurig sociaal plan om de gevolgen voor de medewerkers op te vangen. Daar zullen wij de komende tijd maximaal op gaan inzetten. Uiteraard bepalen jullie, onze leden, of wij een handtekening gaan zetten onder een sociaal plan. VDL Nedcar heeft laten weten dat ze half januari 2021 deze plannen willen doorvoeren. Dat wil dus zeggen dat we snel en grondig aan de slag zullen moeten om tot een goede regeling te komen.

Kortom, we zitten vol met vragen waarop wij een antwoord willen zien.

Stukgelopen cao-onderhandelingen en acties

Het kon bijna niet anders of de reorganisatieplannen vallen samen met het stuklopen van de landelijke onderhandelingen voor de Metalelektro cao. De directie van VDL Nedcar gebruikt in het blad ‘onder ons’ grote woorden over de invloed die ze hebben aangewend in de richting van de landelijke werkgeversvereniging om tot een goede cao te komen. Wij vragen ons af hoe dan? De werkgevers, en daar is VDL Nedcar een grote speler, laten niets zien van toenadering of dat ze de werknemers serieus nemen. Ook lazen wij dat de directie enige druk uitoefent op de medewerkers om vooral niet in actie te komen voor de cao. FNV Metaal ziet dit als een vorm van intimidatie en dat accepteren wij niet. Jullie, onze leden bij VDL Nedcar, weten heel goed waar en wanneer je verantwoordelijkheid moet nemen. Jullie bepalen of er actie gevoerd gaat worden voor de cao en niet de directie van VDL NedCar!

Reorganisatie en cao-perikelen scheiden

Wij willen de reorganisatie en cao-perikelen los van elkaar zien, maar de kans dat er echt weer actie gevoerd moet gaan worden om de cao vlot te trekken, is wel duidelijk! Wij nemen aan dat jullie ook pal staan voor de arbeidsvoorwaarden en daarvoor in beweging zullen komen. Op dit moment beraden wij ons over “Corona-veilige” acties en jullie horen daar binnenkort meer over.