FNV wil goed sociaal plan bij JBT FTNON in Almelo, anders acties

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 02 december 2020

FNV heeft JBT FTNON (Food Technology Noord-Oost Nederland) in Almelo een ultimatum gesteld. De vakbond wil dat er een beter sociaal plan komt, anders volgen er acties. FTNON, onder meer producent van voedselverwerkingsmachines, wil een groot deel van het personeel ontslaan en hun werkzaamheden naar het buitenland verplaatsen.

Agnes van der Schuur, bestuurder FNV Metaal: ‘Wij  hebben er bij de directie regelmatig op aangedrongen om met ons in overleg te gaan over een sociaal plan om de gevolgen voor het personeel op te vangen. De werkgever wilde echter in het laatste overleg alleen hun eindvoorstel toelichten en was niet bereid met ons te onderhandelen. We zijn er dus niet uit gekomen met FTNON.’

Eindbod

Al snel legde de werkgever een eindbod op tafel dat voor de vakbonden onvoldoende was. ‘Wij wilden goede afspraken maken over onder andere outplacement, scholing en een acceptabele beĂ«indigingsvergoeding, ook rekening houdend met een groep oudere werknemers. Maar de werkgever wilde daar niks van weten. Het eindbod is vervolgens massaal door de FNV-leden afgewezen’, aldus Van der Schuur.

Ultimatum

De leden zijn bereid actie te voeren en het werk neer te leggen voor een beter sociaal plan. Het ultimatum loopt af op vrijdag 4 december 2020 om 17.00 uur. Bij FTNON werken momenteel zo’n 65 mensen. Daarvan verliest ongeveer de helft zijn of haar baan.