Leden stemmen in met sociaal plan bij Kwant Controls

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 01 december 2020

Vakbondsleden hebben ingestemd met een sociaal plan bij Kwant Controls uit Sneek. De wereldmarktleider van nautische instrumenten voor de maritieme sector gaat reorganiseren.

Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal: ‘Het bedrijf wilde oorspronkelijk negen mensen gedwongen ontslaan, maar de OR heeft dat terug weten te brengen naar acht. Deze mensen verdienen een goed sociaal plan en dat ligt er nu.’

Weggestemd

De directie legde een eindbod neer dat vorige week massaal werd weggestemd door leden van FNV Metaal en CNV Vakmensen die bij het bedrijf werken. Tristan Westra, CNV Vakmensen: ‘Dit sociaal plan hebben we bereikt door er gezamenlijk hard aan te trekken. Het belang van georganiseerd zijn, is ook hier weer duidelijk geworden.’

Ontslagvergoeding

In het nieuwe voorstel is de ontslagvergoeding een stuk hoger dan in het weggestemde eindbod. Ook is de garantie om terug te keren als er weer vacatures zijn, verlengd van één naar anderhalf jaar. Verder zijn er goede afspraken gemaakt over van werk-naar-werktrajecten en scholing, kunnen boventalligen hun pensioen aanvullen en is er een ledenvoordeel afgesproken.

Coronacrisis

Bij Kwant Controls werken ongeveer zestig mensen. Door de reorganisatie verdwijnen in totaal dertien arbeidsplaatsen. De coronacrisis heeft een grote impact op de maritieme markt en daarmee op de klanten van Kwant Controls. Daarbij is het direct wegvallen van service en onderhoudswerkzaamheden aan boord van schepen het eerste zichtbare gevolg.