Veilig doorwerken tijdens de coronacrisis in de metaal & techniek

Veiligheid werknemers staat voorop

Door Redactie 30 maart 2020

Doorwerken is voor veel bedrijven van levensbelang om te kunnen blijven bestaan. Dan moet jij wel veilig kunnen werken. De FNV heeft afspraken gemaakt met werkgevers en de overheid. De afspraken staan in een protocol en zijn goedgekeurd door het RIVM.

man installeert zonnepaneel tijdens coronacrisis

Wat is er afgesproken?

De totale tekst van het protocol is te vinden op Rijksoverheid.nl. Er komt snel in begrijpelijke taal informatiemateriaal beschikbaar. Dit zijn de belangrijkste afspraken:

• Er mag alleen gewerkt worden als iedereen zich aan de veiligheidsafspraken van het RIVM houdt. Dat betekent onder andere dat je 1,5 meter afstand houdt. En dat je niet met groepen in een busje naar het werk gaat. Voor werkzaamheden bij mensen thuis is het belangrijk dat bewoners zoveel mogelijk in een andere ruimte verblijven. ​Voorwaarde is wel dat niemand ziek of verkouden is.
  • In elk bedrijf moet een ‘coronatoezichthouder’ worden aangesteld. Hij heeft als taak om te letten op de naleving van de afspraken.

Werken bij particuleren

Werk je bij particulieren, achter de deur? Dan zijn er andere zaken om rekening mee te houden. Arbotechniek heeft een voorbeeld van een dagindeling gemaakt, zodat ook jij veilig kunt doorwerken tijdens de coronacrisis.

Meldpunt corona

Wil jij een misstand melden als het gaat om de veiligheid in jouw bedrijf? Geef dat dan door bij fnv.nl/meldpuntcorona. Dan gaan wij ermee aan de slag. De FNV is dichtbij, juist nu afstand nodig is.

Nog vragen?

Op de website van de FNV staan alle vragen over corona die bij ons Contactcenter binnenkomen. Ga naar fnv.nl/corona en kijk of jouw vraag erbij staat.