Onderhandelen over pensioenregeling Metalektro en Metaal & Techniek

Door Redactie 05 juli 2019

De pensioenregeling voor de Metalektro en Metaal & Techniek loopt aan het einde van dit jaar af. Daarom onderhandelen we met de werkgevers van deze sectoren over het verlengen van de huidige pensioenregeling. In dit artikel geven we je een update van die onderhandelingen (en de nieuwe cao Metaal & Techniek).

Onderhandelen over pensioenregeling Metalektro en Metaal & Techniek

Nu we een pensioenakkoord hebben afgesloten, moeten we aan de slag met nieuwe regelingen. Het zal dus nog wel even duren voordat alle wetgeving daarover klaar is. Maar de huidige pensioenregeling voor de Metalektro en Metaal & Techniek loopt eind 2019 af. Daarom moeten we die met drie jaar verlengen. Onze belangrijkste eis is dat werkgevers de vroegpensioenpremie hiervoor volledig beschikbaar blijven stellen. Die betalen zij in de huidige regeling helemaal. Tot nu toe hebben ze dat niet toegezegd.

Laatste kans voor werkgevers

Op 4 september onderhandelen we verder over de pensioenregeling. Komt er geen akkoord, dan stellen we de werkgevers Metalektro en Metaal & Techniek een ultimatum. En roepen we jou en je collega’s op om te gaan staken. Want het kan niet zo zijn dat werkgevers die vroegpensioenpremie in hun eigen zak steken, maar we de pensioenregeling voor werknemers moeten versoberen!

Metaal & Techniek: staken voor pensioenregeling én cao

In de Metaal & Techniek staan we aan het begin van een actietraject voor een nieuwe cao. Op 28 juni - de eerste stakingsdag – legden mensen in alle regio's het werk neer. En dit was nog maar het begin. Na de zomer bouwen we de stakingen verder uit. Het is goed mogelijk dat we dan dus de pensioenregeling én de nieuwe cao gaan staken.