Teleurstellende 2e onderhandelingsronde Tata Steel

Door Redactie 14 maart 2019

Op 13 maart hebben we de 2e onderhandelingsronde voor een nieuwe cao met Tata Steel gehouden. Hoewel we op de inhoudelijke onderwerpen flinke stappen hebben gezet, is er geen enkele vooruitgang geboekt op onze belangrijkste voorstellen die geld opleveren voor de werknemers. Daarnaast wil Tata Steel een tweejarige cao en zolang wij daar niet akkoord mee gaan zal de werkgever geen beter loonbod doen.

2e onderhandelingsronde Tata Steel teleurstellend

Geen overeenstemming

• Geen volwassen loon voor de  medewerkers van 19 jaar (afschaffing jeugdschaal 19 jarigen).
  • Geen verhoging van de minimum ploegentoeslag van functiegroep 8 naar 9.
  • Handhaving openingsbod van 2 x 2,2 % in een cao voor 2 jaar. Ronduit teleurstellend.

Vrijwel wel overeenstemming

• Bijzonder verlof. Artikel 5.2.3 wordt gemoderniseerd en aangepast aan de wet.
  • Arbeidsparticipatie. Het verbeteren van de financiële positie van mensen met een participatiebaan
  • Innovatie werktijden. Er zijn in het kader van zelfroosteren en flexibel werken in dag- en kantoordienst tekstvoorstellen gedaan door Tata Steel waar wij ons in kunnen vinden.
  • Onze voorstellen over de leerlingen zijn in principe akkoord.

Twistpunt: Looptijd cao

Tata Steel wil een cao voor 2 jaar. De FNV een cao voor 1 jaar.

Tata Steel wil, zolang wij niet bereid zijn af te stappen van een éénjarige cao, geen beter loonbod doen. Wij zien met dit magere loonbod geen enkele aanleiding om af te stappen van onze eis van 5% voor een cao van 1 jaar. Wij vinden het onacceptabel dat Tata Steel zijn openingsbod niet ophoogt. Op deze manier nemen ze onze looneis niet serieus en worden de verdere onderhandelingen over de loonsverbetering geblokkeerd.

Goede loonsverhoging blijft belangrijk

Tata Steel zou er goed aan doen om jullie serieus te nemen. Jullie verdienen immers een goede loonsverhoging. Voor de volgende onderhandelingsronde zal Tata Steel in onze richting moeten bewegen, anders komen we er niet uit.

Derde onderhandelingsronde: 27 maart

We hebben tot 1 april de tijd om tot een nieuwe cao te komen. De komende twee weken gaan we jullie raadplegen over hoe we de druk op Tata Steel kunnen opvoeren om in de 3e ronde op 27 maart tot een goed akkoord te kunnen komen.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws van het cao nieuws