Onderzoek naar ongewenst gedrag in media- en cultuursector

Kennis en ervaring sector nodig voor actieplan

Sander Wageman
Door Sander Wageman 7 december 2022

FNV start een onderzoek naar ongewenst gedrag in de sector media & cultuur. De vakbond wil met de resultaten gerichte voorstellen voor veranderingen aanreiken die bijdragen aan een veilige en werkbare omgeving voor de duizenden werknemers in deze sector. Het onderzoek richt zich specifiek op ongewenst gedrag in de afgelopen twaalf maanden.

De noodzaak om het beleid en de cultuur binnen de media- en cultuursector te veranderen is het afgelopen jaar – na de onthullingen over het programma The Voice en alle andere misstanden die daarna bekend werden – nog eens pijnlijk duidelijk geworden. FNV Media & Cultuur is al lange tijd in gesprek met media- en cultuurmakers over oplossingen om de veiligheid op de werkvloer te verbeteren. Met het onderzoek dat de vakbond vandaag lanceert, moet duidelijk worden hoe groot de omvang van het probleem is, waar het plaatsvindt en hoe de zorg voor slachtoffers is georganiseerd.

Veilige werkomgeving

Andrée Ruiters, bestuurder FNV Media & Cultuur: ‘Medewerkers verdienen het om in een veilige werkomgeving te werken. Daar zet de FNV zich iedere dag voor in, via onze politieke lobby voor goede wetgeving voor werkenden, via collectief overleg met werkgevers en branches, door ondersteuning van ondernemingsraden en natuurlijk dagelijks voor onze leden met individuele kwesties. Maar we hebben de kennis en ervaring nodig van iedereen in de sector, dus ook zzp’ers, om nog gerichter te kunnen werken. Daar is dit onderzoek voor bedoeld.’

Resultaten

Het onderzoek richt zich op alle mensen die werken in de sector media & cultuur en die de afgelopen twaalf maanden te maken hebben gehad met een vorm van ongewenst gedrag op de werkvloer. De eerste resultaten worden op 20 januari 2023, een jaar na de onthullingen over misstanden bij The Voice, gepresenteerd. De uitkomst vormt het startpunt van een uitgebreider actieplan.

Verandering

Ruiters: ‘We richten ons bewust op de hele sector, omdat we breder dan een enkel programma of persoon willen weten hoe diep dit probleem in de werkcultuur is verweven. En door zo breed informatie op te halen, hopen we ook beter te weten wát er precies moet gebeuren om verandering tot stand te brengen. Dat is de volgende stap die we samen met de sector willen zetten.’

Het onderzoek is hier te vinden.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.