FNV start een onderzoek naar ongewenst gedrag in de sector media & cultuur. De vakbond wil met de resultaten gerichte voorstellen voor veranderingen aanreiken die bijdragen aan een veilige en werkbare omgeving voor de duizenden werknemers in deze sector. Het onderzoek richt zich specifiek op ongewenst gedrag in de afgelopen twaalf maanden.
De noodzaak om het beleid en de cultuur binnen de media- en cultuursector te veranderen is het afgelopen jaar – na de onthullingen over het programma The Voice en alle andere misstanden die daarna bekend werden – nog eens pijnlijk duidelijk geworden. FNV Media & Cultuur is al lange tijd in gesprek met media- en cultuurmakers over oplossingen om de veiligheid op de werkvloer te verbeteren. Met het onderzoek dat de vakbond vandaag lanceert, moet duidelijk worden hoe groot de omvang van het probleem is, waar het plaatsvindt en hoe de zorg voor slachtoffers is georganiseerd.
Andrée Ruiters, bestuurder FNV Media & Cultuur: ‘Medewerkers verdienen het om in een veilige werkomgeving te werken. Daar zet de FNV zich iedere dag voor in, via onze politieke lobby voor goede wetgeving voor werkenden, via collectief overleg met werkgevers en branches, door ondersteuning van ondernemingsraden en natuurlijk dagelijks voor onze leden met individuele kwesties. Maar we hebben de kennis en ervaring nodig van iedereen in de sector, dus ook zzp’ers, om nog gerichter te kunnen werken. Daar is dit onderzoek voor bedoeld.’
Het onderzoek richt zich op alle mensen die werken in de sector media & cultuur en die de afgelopen twaalf maanden te maken hebben gehad met een vorm van ongewenst gedrag op de werkvloer. De eerste resultaten worden op 20 januari 2023, een jaar na de onthullingen over misstanden bij The Voice, gepresenteerd. De uitkomst vormt het startpunt van een uitgebreider actieplan.
Ruiters: ‘We richten ons bewust op de hele sector, omdat we breder dan een enkel programma of persoon willen weten hoe diep dit probleem in de werkcultuur is verweven. En door zo breed informatie op te halen, hopen we ook beter te weten wát er precies moet gebeuren om verandering tot stand te brengen. Dat is de volgende stap die we samen met de sector willen zetten.’
Het onderzoek is hier te vinden.