Onderhandelingen over de nieuwe cao NEP

Vul de vragenlijst in

Door Redactie 19 mei 2020

Door de coronacrisis zijn baanzekerheid en het voortbestaan van bedrijven belangrijke onderwerpen. Ook voor NEP Broadcast. De cao loopt af op 1 juli. We gaan praten over een nieuwe cao en willen weten wat jij belangrijk vindt. Vul de vragenlijst in.

Vragenlijst over nieuwe cao

De cao voor NEP Broadcast loopt af op 1 juli. Dit betekent dat we met NEP gaan praten over een nieuwe cao.

Werk je bij NEP vul dan de vragenlijst in en vertel ons wat jij belangrijk vindt. Begin juni stellen we dan vast met welke voorstellen we naar NEP gaan. De vakbondsleden bij NEP bepalen de koers maar we zijn ook benieuwd naar de mening van medewerkers die (nog) geen lid zijn.

Vul de vragenlijst in

Belang van een (branche)cao

De cao is een belangrijk instrument om te zorgen dat “gelijk werk, gelijk beloond wordt”. En dat er zo min mogelijk concurrentie op arbeidsvoorwaarden is. Concurreren op arbeidsvoorwaarden betekent namelijk vooral dat iedereen steeds minder gaat verdienen. Een cao is dus belangrijk om een bodem te leggen in de arbeidsvoorwaarden, de lonen en de voorwaarden waaronder je werkt.

Cao is beste loonsverhoging

Een cao is ook de beste loonsverhoging. Sectoren en bedrijven waar een cao geldt hebben betere arbeidsvoorwaarden. Om de concurrentie op loon zoveel mogelijk tegen te gaan, is het belangrijk dat de cao voor zoveel mogelijk mensen geldt. De eerste stap zou kunnen zijn dat meer medewerkers van NEP onder de cao gaan vallen, dus niet alleen broadcast.

Cao voor facilitaire bedrijven

Een vervolgstap is een branchecao voor alle facilitaire bedrijven. Facilitaire bedrijven concurreren dan niet meer op de prijs van arbeid, maar op de kwaliteit van het product. Opdrachtgevers kunnen dan de bedrijven niet tegen elkaar uitspelen. Samen met de ondernemingsraden van verschillende facilitaire bedrijven proberen we een branchecao tot stand te brengen. Belangrijk daarbij is natuurlijk dat ook de directies en zeker ook de werknemers van deze bedrijven het belang van een branchecao steunen.

Als vakbondslid heb je invloed op je cao

Een cao maak je met elkaar, samen met de vakbondsleden en de onafhankelijke onderhandelaar van de vakbond. Een cao is sterker dan bijvoorbeeld een handboek. De werkgever kan bij een handboek √©√©nzijdig de arbeidsvoorwaarden wijzigen, bij een cao niet. Vakbondsleden hebben bij wijzigingen in de cao het laatste woord. Zij stemmen over het resultaat, en hebben dus zeggenschap.