Terugbetaling reserves ASF hardheidsregeling

Door Redactie 9 april 2019

De reserves van het fonds hardheidsregeling worden overgeheveld naar het fonds gezondheidszorg. Voor deze oplossing is gekozen nu we volgens het cao-akkoord in augustus 2020 stoppen met de ASF hardheidsregeling.

Die regeling is in 2012 in het leven geroepen, toen het garantiefonds afgeschaft moest worden. Werknemers kunnen hier, na de WW-periode, een (financieel) beroep op doen bij aantoonbare uitzichtloosheid op het vinden van ander werk. We stoppen met deze regeling omdat er bijna nooit een beroep op is gedaan.

De premie die jij, als werknemer in de Grafimedia, hiervoor betaalde was 0,1% van je salaris. Deze premiebetaling is inmiddels gestopt, maar er is inmiddels ongeveer 4,5 miljoen gespaard (“reserve”). Dit geld is opgebracht door de werknemers en moet dus ook terug naar de werknemers! Dit kan op verschillende manieren. Hierbij moet met verschillende factoren rekening worden gehouden:

-    Terugbetaling kan alleen aan de werknemers die nu in dienst zijn.
-    Er zijn werknemers die wel premie hebben betaald, maar inmiddels niet meer werkzaam zijn in de Grafimedia.
-    Er zijn werknemers die geen of weinig premie hebben betaald omdat zij pas kort in dienst zijn bij een bedrijf in de Grafimedia.
-    Terugbetaling ineens van een bepaald bedrag betekent dat ongeveer de helft naar de belastingdienst gaat. Daarnaast betekent dit extra werkzaamheden voor de werkgever.
-    Terugbetaling ineens betekent relatief veel uitvoeringskosten (werknemersgeld!) door PGB-Pensioendiensten.

De cao-partijen (vakbonden en werkgevers) hebben gekozen voor de financieel meest gunstige oplossing voor de werknemers. En de werkgevers hebben er geen extra werk aan.

Wat houdt deze oplossing in?

De reserves van het fonds hardheidsregeling worden overgeheveld naar het fonds gezondheidszorg. Dit kost niets en wordt ook niet belast door de fiscus. Iedere werknemer betaalt maandelijks, via inhouding op het salaris, 0,25% premie aan het fonds gezondheidszorg.

Door deze overheveling van gelden (circa €4,5 miljoen) hoeven werknemers vanaf mei 2019 in ieder geval tot eind 2020 geen premie te betalen; dan zal worden gekeken hoe we omgaan met de dan nog overgebleven reserves.

Dit betekent dus een tijdelijke (in ieder geval ruim anderhalf jaar) loonsverhoging van 0,25% voor alle werknemers. Let op: zodra deze extra gelden (€4,5 miljoen) op zijn, zal er uiteraard weer premie (0,25%) geheven gaan worden.

Mocht je nog vragen hebben dan kunnen jullie uiteraard altijd contact opnemen met cbb-mediacultuur@fnv.nl (Bernard van Iren, bestuurder).

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.