FNV roept minister Slob op om te investeren in publieke omroep

portret Rogier Esselbrugge
Door Rogier Esselbrugge 08 maart 2019

FNV roept minister Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) op om te investeren in werknemers van de publieke omroep. Deze oproep deed de vakbond in een brief aan de minister. ‘Er moet geïnvesteerd worden in de publieke omroep,’ aldus Martin Kothman bestuurder van FNV voor mediamakers, ‘Er is meer budget nodig voor een fatsoenlijke beloning, voor het verlagen van de werkdruk en voor meer werkzekerheid voor de programmamakers. Alleen dan kunnen ze ook in de toekomst kwaliteit blijven leveren.’

Onzekere contracten

Heel veel omroepmedewerkers, of ze nou voor of achter de schermen werken, werken op basis van onzekere contracten: flexcontracten, payrollconstructies, uitzendwerk of gelijksoortige constructies. Onzeker werk maakt het voor hen ontzettend moeilijk om een stabiele toekomst op te bouwen. Een groot deel van de problemen van omroepmedewerkers in de hele mediaketen vindt zijn oorzaak in te lage budgetten door de bezuinigingen op de publieke omroep en dalende reclame-inkomsten.

Landelijke en regionale omroepen

Een sterke publieke omroep is belangrijk voor de kwaliteit van onze samenleving. De arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden bij de publieke omroep, en in het verlengde daarvan in de hele keten van toeleverende facilitaire bedrijven, moeten worden verbeterd. Dit is noodzakelijk bij zowel de landelijke als regionale omroepen.

Toekomstvisie

Binnenkort presenteert minister Slob de toekomstvisie van het kabinet op de publieke omroep. Om de minister hierbij een helpende hand toe te steken, presenteert FNV haar eigen visie op de toekomst van de publieke omroep in Nederland (pdf). Deze visie heeft de FNV samen met omroepmedewerkers ontwikkeld. Naast het grote maatschappelijk belang van de publieke omroep denkt de FNV zeker ook aan de werkgelegenheid, arbeidsomstandigheden en arbeidsvoorwaarden in de gehele mediaketen. Een gezonde publieke omroepsector versterkt regionale economieën.

Goedkoopst

In Europa kost de Nederlandse publieke omroep per huishouden nu al het minst. Verder bezuinigen is schadelijk. Kothman vervolgt: ‘De medewerkers voor- en achter de schermen maken informatieve, amuserende, culturele en verbindende programma’s, die onafhankelijk en betrouwbaar zijn. Door de opeenvolgende bezuinigingen en achteruitgang in reclame-inkomsten is er echter steeds minder budget beschikbaar. Bovendien is het budget te instabiel. Dit heeft als gevolg dat de kwaliteit van de publieke omroep als publieke dienst onder druk staat, eveneens als de arbeidsvoorwaarden en het inkomen van de mediamakers.’

Lees onze brief aan de minister (pdf)