Gezamenlijke brief bonden aan Europese Commissie

portret Birte Nelen
Door Birte Nelen 16 februari 2021

Op vrijdag 12 februari heeft FNV Luchtvaart, samen met de andere vakbonden die werknemers bij de KLM Groep vertegenwoordigen, een brief gestuurd naar de Europese Commissie. Aanleiding is dat de Commissie van plan lijkt om in ruil voor de extra staatssteun, minder vluchten aan de Air France-KLM Groep toe te staan.

In dat geval worden deze KLM slots op Schiphol toebedeeld aan andere luchtvaartmaatschappijen. Dit leidt in onze ogen tot oneerlijke concurrentie en een versnelling van de race to the bottom.

Vakbonden tegen oneerlijke concurrentie

We hebben te maken met de grootste crisis sinds de oprichting van Transavia. FNV Luchtvaart staat voor eerlijke concurrentie. Als er echter in ruil voor staatssteun geëist wordt dat slots ingeleverd moeten worden, dan gaan deze slots naar andere luchtvaartmaatschappijen. Maatschappijen met slechtere arbeidsvoorwaarden kunnen zo de Nederlandse markt betreden of hun aandeel op de Nederlandse markt vergroten. Wij roepen daarom gezamenlijk per brief de Europese Commissie op om deze oneerlijke concurrentie te voorkomen, door haar standpunt te herzien. Dwing de KLM Groep niet om slots op te geven. Het inleveren van slots leidt tot oneerlijke concurrentie en levert risico’s op voor het niveau van onze arbeidsvoorwaarden. Daarnaast is het natuurlijk uiterst problematisch voor het herstel van de KLM Groep. ​​​