KLM heeft de verwachtingen van het aantal vluchten en dus het werkaanbod aangepast. Het herstel is veel later ingezet dan vorig jaar zomer werd verwacht. Daarom heeft KLM een nieuw scenario gemaakt. Een scenario dat leidt tot een verder verlies aan arbeidsplaatsen.
Op basis van nieuwe vluchtplannen komt KLM met de volgende cijfers:
Grond 200-400 fte
Cockpit 100 fte
Cabine 500 fte
Het getal voor grond is variƫrend van 200 tot 400 fte omdat de uitwerking van de huidige reorganisatie nog niet volledig in beeld is. Bovendien is het meten van de gevolgen van minder vliegen op de grond iets ingewikkelder dan voor cockpit en cabine. Zij hebben immers vaste bemanningssamenstellingen. Bij grond zijn de gevolgen geheel verschillend, per divisie en per afdeling.
Bovenop deze plannen zijn door de overheid aangescherpte regels bijgesteld voor het vliegen plus de vliegverboden op Engeland, Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Wat de effecten daarvan zijn en hoe lang het leidt tot minder vluchten is nog niet duidelijk. Maar ze zullen hoe dan ook enorm zijn.
FNV Luchtvaart heeft naar de Kamerleden gereageerd dat het van belang is dat maatregelen voor alle Europese maatschappijen gelijk zijn. En dat het altijd mogelijk moet zijn dat de crew terug kan komen naar Nederland, zeker als ze positief getest zijn op corona.
Het ziet er dus niet goed uit.
Gelukkig is voor de werkgevers in Nederland en ook voor KLM steun van de overheid door de NOW-regeling en heeft FNV Luchtvaart in oktober vorig jaar een goed sociaal plan afgesloten.
We wachten de reorganisatieplannen voor de grondorganisatie af en zullen die kritisch bekijken.
Wat betreft de uitvoering van het sociaal plan hebben we de volgende afspraken gemaakt: