Voor grondpersoneel Transavia overeenstemming cao op hoofdlijnen

Door Redactie 12 oktober 2020

Na 2 onderhandelingen in de afgelopen week, hebben op 3 oktober de 3 grondbonden overeenstemming bereikt met Transavia over een tijdelijke arbeidsvoorwaardelijke bijdrage in deze crisistijd. Het gaat om overeenstemming op hoofdlijnen, de protocollen met details worden de komende weken uitgewerkt. De uitkomst is onder voorbehoud van de nog te bereiken overeenstemming bij de andere domeinen.

FNV Luchtvaart en andere grondbonden hebben in grote lijnen overeenstemming bereikt met Transavia

Als daar extra verbeteringen worden afgesproken, gaan deze ook voor het grondpersoneel gelden. In de loop van deze maand worden de uitgewerkte protocollen ter stemming voorgelegd aan alle FNV-leden.

Afspraken bijdrage in arbeidsvoorwaarden

Dit hebben wij afgesproken over de  bijdrage in de arbeidsvoorwaarden:

• Er zijn tijdelijke afspraken gemaakt voor de periode van 1 oktober t/m 31 maart 2022, de cao wordt ongewijzigd verlengd
  • Werknemers met een jaarsalaris tot 36.500 euro (modaal) worden ontzien
  • Niemand gaat inleveren op het maandinkomen
  • Er is afgesproken tijdelijk geen structurele loonsverhoging(en) toe te kennen en dit mee te tellen als bijdrage van 5%
  • Iedereen wordt door verruiming van de afspraak over verkoop van vakantiedagen in de gelegenheid gesteld om de bijdrage (deels) te repareren
  • De uitkering van de winstdeling over het jaar 2019 wordt opgeschort, het recht hierop blijft bestaan
  • Er zijn afspraken gemaakt voor werknemers die uit dienst zijn of gaan en recht hebben op de winstdeling 2019

Afspraken voor reorganisaties

Dit is er afgesproken voor reorganisaties:

• Er zijn afspraken gemaakt over boventalligheid die gelden bij een reorganisatie door de coronacrisis
  • Bij boventalligheid worden werknemers in dienst van Transavia begeleid bij het vinden van ander werk en wordt daarna de transitievergoeding uitgekeerd
  • Boventallige werknemers die afzien van deze begeleiding, ontvangen een verhoogde beĂ«indigingsvergoeding.

Afspraken NOW-protocol met flexibileitsafspraken

Dit hebben we afgesproken over het NOW-protocol met flexibiliteitsafspraken:

• Het “NOW-protocol” met crisisafspraken is verlengd
  • De afspraken over flexibiliteit worden voortgezet
  • Wanneer de werkzaamheden richting ‘normaal’ gaan, is het mogelijk om de afspraken tussentijds stop te zetten
  • Er zijn afspraken gemaakt over thuiswerken, waarbij Transavia een beeldscherm, toetsenbord, muis en bureaustoel in bruikleen zal aanbieden.

Nog geen lid?

Alleen leden kunnen stemmen voor de nieuwe cao. Ben jij nog geen lid?

Word lid en stem mee