Afgelopen vrijdag eiste KLM plotseling dat wij binnen 24 uur een protocol moesten ondertekenen, die de werknemersbijdragen vastlegt voor 5 jaar. Dit was een eis van de minister van Financiën.
Afgelopen vrijdag eiste KLM plotseling dat wij binnen 24 uur een protocol moesten ondertekenen, die de werknemersbijdragen vastlegt voor 5 jaar. Dit was een eis van de minister van Financiën.
FNV Luchtvaart heeft deze eis in beraad genomen en is direct op hoog niveau (bondsbestuur FNV) bij het ministerie van Financiën gaan praten over minder scherpe teksten. Daar is nog geen uitsluitsel over. We wilden echter geen tijd verliezen en daarom hebben wij in het weekend contact gezocht met KLM. We hebben met KLM gesproken over aanvullende afspraken, zodat we verder konden, ook zonder uitsluitsel van het ministerie van Financiën. Op maandag 2 november is de hele dag gesproken over deze aanvullende afspraken.
We hebben nu afspraken over:
Voor ons was een groot struikelblok dat de looptijd van de afspraken met de vliegers 10 maanden korter was dan de afspraken voor cabine en grond.
Met de afspraak dat de duur van de werknemersbijdragen gelijk is voor alle domeinen, is ook dat knelpunt opgelost.
FNV Luchtvaart vindt dat KLM het hele onderhandelingsproces niet goed heeft aangepakt. Door het ontbreken van gezamenlijk overleg tussen grond, cabine en cockpit zijn er verschillende afspraken tot stand gekomen. Dat is vragen om moeilijkheden.
Misschien dacht KLM dat iedereen alles wel goed zou vinden, maar dan heeft men FNV Luchtvaart verkeerd ingeschat.
Twee dingen ter afsluiting.