Intensief overleg met Transavia over tijdelijke afspraken

Door Redactie 21 augustus 2020

Afgelopen week zijn de grond- en cabinebonden bijgepraat door Transavia over de stand van zaken en de insteek van het bedrijf bij het overleg de komende weken. De vliegers waren niet bereid om deel te nemen aan het gezamenlijke overleg met alle bonden en hebben apart overleg gevoerd. De komende weken tot 1 oktober gaan intensieve overleggen plaatsvinden met Transavia.

Intensief overleg met Transavia over tijdelijke afspraken

Problemen door wegvallen vraag

Transavia heeft in de jaren 2017, 2018 en 2019 goede winsten geboekt en in het begin van 2020 was er sprake van een financieel gezond bedrijf. Door de coronacrisis is de vraag naar tickets gekelderd en is het bedrijf in korte tijd in zwaar weer terecht gekomen. De grootste crisis in de geschiedenis van Transavia heeft niets te maken met structurele problemen, maar komt door het wegvallen van de vraag naar tickets. FNV Luchtvaart gaat het overleg dan ook in met de bereidheid om tijdelijke afspraken te maken zodat het bedrijf deze crisis door kan komen. Als van bedrijfszijde wordt geprobeerd om structureel de arbeidsvoorwaarden te versoberen, dan werken wij daar niet aan mee.

Luchtvaart als eerste geraakt en als laatste hersteld

De situatie van het bedrijf is erg zorgelijk. De luchtvaart heeft een grote klap gekregen door corona en de verwachting is, dat zij als één van de laatste branches herstelt. Vooralsnog wordt verwacht dat in 2023 de situatie weer op het oude niveau is. Niemand kan voorzien hoe lang het duurt voordat de coronacrisis voorbij is, ook de directie niet.

FNV wil zicht op het totaalplaatje

De komende weken wil de directie met ons in overleg over productiviteitsverhoging en over versobering van arbeidsvoorwaarden. Daarnaast wordt voor de grondorganisatie een reorganisatieplan besproken met de ondernemingsraad. De ‘contouren’ hiervan zijn klaar maar het is nog niet af. De directie heeft duidelijk gemaakt dat het vervallen van arbeidsplaatsen in de grondorganisatie heel beperkt zal zijn. Wij hebben Transavia laten weten dat wij willen onderhandelen met alle informatie op tafel. Tevens hebben wij zorgen over de situatie dat het herstructureringsplan nog niet bekend is, terwijl er al wel overleg is met de grondbonden. We gaan met een realistische blik het overleg in om te komen tot tijdelijke afspraken die niet leiden tot verhoging van de werkdruk. Het totale onderhandelingsresultaat zal pas eind september worden bereikt, dan worden alle leden van FNV Luchtvaart uitgenodigd om hierover hun stem uit te brengen.

Winstdeling 2019

De uitkering van de winstdeling 2019 zal in het multioverleg met alle vakbonden door het bedrijf worden opgebracht. Het opschorten van de winstdeling van april tot oktober 2020 heeft bijgedragen aan een verbetering van de cashpositie van het bedrijf. Het is een uitkering waar alle werknemers recht op hebben en houden. Deze cao-verplichting blijft bestaan en daar zullen we Transavia ook aan houden.

Als er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen we je zo snel mogelijk op de hoogte.