67% leden Transavia grondpersoneel stemt in met NOW2-protocol

Door Redactie 17 juni 2020

Twee derde van de digitale stemmers heeft ingestemd met het protocol en 33% stemde tegen de NOW2-afspraken. Daarmee is het protocol definitief geworden voor juni t/m september 2020.

Transavia

Afnemend draagvlak

Bij de ledenraadpleging over het NOW1-protocol over de periode maart t/m mei was 95% van de FNV-stemmers voor de gemaakte afspraken. De steun is dus aanzienlijk afgenomen nu Transavia niet langer bereid is om af te spreken dat zij gedurende de looptijd van NOW2 niet tot gedwongen ontslagen zal overgaan. Een duidelijk signaal aan Transavia over het afnemende draagvlak onder het grondpersoneel.

Wat is er afgesproken?

De afspraken in het protocol kort op een rijtje:

• Net zoals nu ontvangt iedereen in deze periode het volledige salaris inclusief opbouw vakantiegeld, opbouw eindejaarsuitkering, WDT en pensioen;
  • Ook de afspraken over reiskosten worden verlengd;
  • De flexibiliteitsafspraken voor grondpersoneel inclusief betere verdeling van NI worden verlengd;
  • Als er gedurende deze periode aanleiding is om de flexibiliteitsafspraken aan te passen, is daar ruimte voor;
  • Er staat niet langer in het protocol dat Transavia gedurende de looptijd niet tot gedwongen ontslagen over zal gaan en contracten zoals gebruikelijk zal verlengen;
  • Er is geen verplichting in het protocol opgenomen om vakantiedagen op te nemen.