Vakbonden in overleg met Transavia over tweede NOW-periode

Door Redactie 26 mei 2020

Het kabinet heeft voor de maanden maart, april en mei de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW) ingesteld. Transavia heeft over deze maanden een tegemoetkoming in de loonkosten ontvangen. Het kabinet heeft ook voor de maanden juni, juli en augustus een verlenging aangekondigd. De grondbonden gaan met Transavia in overleg over deze tweede NOW-periode.

Vakbonden in overleg met Transavia over tweede NOW-periode

Coronaprotocol

De afspraken over de NOW, verlof en tijdelijke flexibiliteitsmaatregelen zijn op 20 maart 2020 vastgelegd in het ‘coronaprotocol’ voor alle Transavia-werknemers. Dit is na instemming van de leden van FNV Luchtvaart definitief geworden. De afspraken in dit protocol zijn:

• De betaling van de winstdeling wordt uitgesteld van april naar oktober 2020, ook voor ’boven cao medewerkers’.
  • Deze noodmaatregel geldt voor 3 maanden en kan éénmalig worden verlengd met nog eens 3 maanden. Dit heeft geen invloed op de duur van het recht op WW.
  • Iedereen in vaste dienst ontvangt het volledige salaris inclusief vakantiegeld, eindejaarsuitkering en pensioen.
  • Voor werknemers met een tijdelijk contract en inhuur gaan we op basis van de intentie van de noodmaatregel in gesprek met Transavia over wat de noodmaatregel voor hen betekent.
  • Gedurende de periode van salaris tegemoetkoming kan Transavia geen ontslag om bedrijfseconomische redenen aanvragen.
  • Voor alle domeinen worden, in deze periode waarin zeer weinig wordt gevlogen, tijdelijke afspraken gemaakt over flexibiliteit voor de periode dat de regeling van kracht is.
  • Voor alle domeinen worden tijdelijke afspraken over verlofdagen gemaakt voor de periode dat de regeling van kracht is.

Overleg over de tweede NOW-periode

Op woensdag 27 mei gaan we als grondbonden gezamenlijk in overleg met Transavia om afspraken te maken voor de komende 3 maanden. Ook hierbij is de inzet van FNV Luchtvaart dat iedereen het volledige loon ontvangt en dat geen afscheid genomen wordt van werknemers op bedrijfseconomische grond. Wij vinden het belangrijk om tijdens deze tweede NOW-periode overleg te voeren over de situatie van het bedrijf na NOW. De toekomst is onzeker, maar weet dat FNV Luchtvaart alles op alles zal zetten voor behoud van werkgelegenheid en behoud van arbeidsvoorwaarden bij Transavia.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.