Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig. Daarnaast maken we gebruik van marketing cookies om de website op jouw voorkeuren af te stemmen. Hiervoor kun je onderstaand toestemming geven. Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Functionele & analytische cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de website naar behoren werkt en om analyse uit te voeren

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de website op jouw voorkeur af te stemmen.

KLM laat bezorgde medewerkers niet binnen

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 27 februari 2020

Bezorgde KLM-medewerkers en een delegatie van de FNV waren vanmiddag niet welkom op het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij in Amstelveen. De vakbond wilde samen met de medewerkers de bijna 400 meldingen van KLM-medewerkers aanbieden, die binnen kwamen bij het ultrafijnstofmeldpunt van FNV Schiphol.

Joost van Doesburg, FNV-campagneleider: ‘Wij krijgen steeds vaker signalen waarin medewerkers de link leggen tussen het inademen van ultrafijnstof en hun gezondheid. Dat we vanmiddag niet naar binnen mochten, komt op ons over alsof KLM het niets interesseert.’

Onafhankelijk onderzoek

FNV wil de steun van KLM voor een onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van ultrafijnstof voor mensen die op Schiphol werken. ‘Het is heel belangrijk dat ook KLM vraagt om een onafhankelijk onderzoek naar de hoge concentraties ultrafijnstof. Nu wil Schiphol dat zelf gaan doen, maar wij willen geen discussies over de resultaten. Daarom moet het onderzoek door een onafhankelijke partij worden uitgevoerd’, aldus Van Doesburg.

Maatregelen

Naast het onderzoek willen de medewerkers en de bond dat er per direct maatregelen worden genomen om gezondheidsrisico’s te verminderen. Van Doesburg: ‘Op het vliegveld van Kopenhagen bijvoorbeeld, worden vliegtuigen al niet meer gestart op het platform. Ook worden ze zo gepositioneerd dat de enorme uitstoot bij het starten van de motoren niet meer in de richting van de medewerkers komt.’

Verminderde longfunctie

Aanleiding voor het ultrafijnstofmeldpunt is een RIVM-rapport uit juni 2019 over concentraties ultrafijnstof in de buurt van Schiphol. ‘Daar uit kwam naar voren dat ultrafijnstof tot een verminderde longfunctie bij omwonenden leidt. Als dat al bij omwonenden gebeurt, dan werken de medewerkers op Schiphol helemaal in de gevarenzone’, aldus Van Doesburg. Eerder liet FNV al weten naar de Inspectie SZW te stappen als er geen onafhankelijk onderzoek komt.