Wat speelt er bij Transavia?

We praten je even bij

Door Redactie 29 november 2019

Er gebeurt veel bij Transavia en ook bij FNV Luchtvaart. De actieve FNV-leden hebben hard gewerkt, want er speelden wat vakbondszaken. Ook komen de cao-onderhandelingen er weer aan. We praten je bij.

Wat speelt er bij Transavia?

Expertisetoeslag en retentiebonus TD

Er is veel aan de hand bij de technische dienst (TD) van Transavia. De werkdruk is hoog en het nieuwe rooster wordt als zwaarder ervaren. Ook heeft de afgelopen maanden een hoog aantal gecertificeerde TD-ers het bedrijf verlaten, terwijl er veel niet-gecertificeerde collega’s instromen.

Voor de langere termijn wordt er onderzoek gedaan naar een nieuw rooster met minder nachtdiensten. De directie heeft FNV Luchtvaart en de andere grondbonden benaderd om een lapmiddel af te spreken. Het voorstel was om voor de korte termijn een tijdelijke expertisetoeslag in te voeren. Deze toeslag is een tegemoetkoming voor de werknemers die extra begeleiding bieden aan nieuwe collega’s. Ook stelde de directie voor om een retentiebonus uit te keren na zomerseizoen 2020. De grondbonden, dus ook FNV Luchtvaart, hebben ingestemd met dit tijdelijke lapmiddel.

Salaris moet omhoog

FNV Luchtvaart ziet dat het niet alleen piept en kraakt bij de TD, maar dat het ook bij bijvoorbeeld ICT en OCC moeilijk is om vacatures te vervullen. FNV Luchtvaart heeft daarom bij Transavia gemeld dat het bij de volgende cao-onderhandelingen de hoogste tijd is voor écht een goede loonsverhoging. Dat is niet alleen van belang voor onze eigen portemonnee, maar ook voor een stabiele toekomst voor Transavia.

Werkgroepen

In de vorige cao zijn een aantal nader uit te werken afspraken gemaakt. Het platform Duurzame Inzetbaarheid voor besteding van de jaarlijkse € 700,- per persoon is sinds begin dit jaar beschikbaar. Halverwege het jaar is de afspraak over WW-reparatie van kracht geworden, waardoor al het grondpersoneel zijn volledige WW-rechten houdt ondanks de wettelijke verslechtering. De werkgroep standplaatsen heeft een afgerond advies dat klaar is om aan de cao-tafel besproken te worden. De werkgroep WRR is nog hard aan het werk. Er blijken heel wat haken en ogen te zitten aan het doorvoeren van verbeteringen in de WRR voor TD en overig wisseldienst.

Op naar de volgende cao-ronde

Zoals altijd wordt de cao-inzet van FNV Luchtvaart bepaald door de leden. Je kunt nu je mening geven. Ook worden er later dit jaar op Transport, OCC en in de hangar cao-sessies georganiseerd voor leden en niet-leden.

Ook invloed op je nieuwe cao? Sluit je aan bij de grootste vakbond op Schiphol en word lid van FNV.