Luchtje aan plannen Atos voor uitbesteding

FNV heeft grote twijfels bij overgang ruim honderd mensen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 6 oktober 2020

‘Dit riekt aan alle kanten. En als iets stinkt dan klopt het meestal niet.’ Klare taal van Ger Klinkenberg, bestuurder FNV ICT. Volgens hem zit er een luchtje aan plannen van Atos om de afdeling TEC Generic PM/SDM over te laten gaan naar IBS. Hij ziet beren op de weg voor de medewerkers. ‘Atos komt zo op een goedkope en geruisloze manier van hen af.’

FNV heeft twijfels bij overgang van personeel Atos

Ruim honderd handtekeningen

De FNV is niet de enige met twijfels. Meer dan honderd medewerkers hebben een petitie van de vakbond ondertekend, waarin zij aangeven dat zij geen vertrouwen hebben in de overgang en hieraan niet willen meewerken. De petitie is maandag online overhandigd aan de directie van het bedrijf.

Geen keiharde  terugkeergarantie

Klinkenberg: ‘Wij hebben grote bedenkingen bij deze zogenaamde outsourcing. Er kleven een heleboel onzekerheden aan. Zo bestaat IBS nog maar heel erg kort. Hoe levensvatbaar is dat bedrijf dan? Dat weten we helemaal niet.’ Hij ziet weinig visie bij de startup en zegt onder andere dat eigen middelen ontbreken om tegenslagen op te vangen. ‘En wat gebeurt er dan met de medewerkers als dit bedrijf het niet redt? Zij krijgen geen keiharde garantie dat ze dan terug mogen keren naar Atos.’

Wet is er niet om mensen te lozen

De vakbondsbestuurder denkt dat Atos onder de noemer ‘overgang van onderneming’ op een goedkope manier en geruisloos van mensen af wil komen. ‘De wet is juist bedoeld om werknemers te beschermen. Die mag je niet als vrijbrief gebruiken om makkelijk je personeel te lozen.’

Er valt niets over te dragen

Met het tekenen van de petitie is er volgens de FNV geen basis waarop de Wet overgang van onderneming zou gelden. Als de medewerkers niet mee willen gaan dan valt er namelijk niets over te dragen.