GDCC jaagt callcentermedewerkers naar de voedselbank

In december geen loon door onenigheid over gewerkte uren

Redactie
Door Redactie 17 december 2019

Zo'n 25 Amsterdamse callcentermedewerkers van het marktonderzoeksbureau GDCC in Rotterdam ontvangen in december geen loon, vanwege onenigheid over de urenregistratie. Hierdoor komen de callcentermedewerkers acuut in financiële problemen. Reserves hebben ze vaak niet, omdat ze vaak niet meer krijgen dan het minimumloon.

Alleen ingelogde uren

De callcentersmedewerkers zijn begin oktober overgenomen van IPSOS met behoud van hun rechten. Bij IPSOS ontvingen de callcentermedewerkers altijd het loon over hun volledige werktijd. Hun nieuwe werkgever GDCC wil alleen de ‘ingelogde’ uren in het systeem uitbetalen. Hierdoor worden de minuten die mensen niet zijn ingelogd niet uitbetaald. Dat is bijvoorbeeld de tijd voor een toiletpauze, ICT-storing of overleg met een collega of teamleider. 

Protest

De oud-IPSOS-medewerkers zijn het hier niet mee eens. Zij kregen wekenlang na herhaaldelijke verzoeken geen antwoord van de directie. De callcentermedewerkers bleven uit protest op de huidige manier werken en werden hun uren niet via het nieuwe systeem bijgehouden.

Slechts mininumloon

Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV Callcenters: ‘Het is vreselijk wat hier gebeurt. Ze zijn niet alleen wettelijk verplicht om het loon waarvoor gewerkt is te betalen. Maar het is ook erg onfatsoenlijk. Deze werknemers werken al jaren voor het callcenter. Om ze op deze manier de kerstdagen in te sturen, is echt schandalig. Ze hebben vaak geen reserves, want zij worden niet veel meer betaald dan het wettelijk minimum loon.’

Geen kerstgedachte

Simon Groenveld, oud-callcentermedewerker van IPSOS en kaderlid bij FNV: ‘Dit is echt onmenselijk. Ik heb collega’s die fulltime werken en van een minimumloon hun gezin moeten onderhouden. Met het nieuwe systeem moeten wij het ineens met een paar tientjes minder doen per maand. Dat is een flinke boodschappenkar, kan ik je vertellen. Met zo’n actie drijf je de mensen deze maand zó de voedselbank in. Dat getuigt niet van een goede kerstgedachte.’

Directie blijft stil

Sinds de overname schort er volgens de oud-IPSOS medewerkers veel aan de manier waarop met de medewerkers wordt omgegaan. Groenveld: ‘De directie van GDCC wil niet met ons en met de FNV praten. Terwijl onze arbeidsvoorwaarden steeds verder worden aangetast. Wij hebben al meerdere keren vragen gesteld aan de directie, maar we krijgen geen antwoord.’ 

In actie

De FNV bereidt juridische stappen voor. De callcentermedewerkers beraden zich samen met de vakbond FNV op acties.
 

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.