Zo'n 25 Amsterdamse callcentermedewerkers van het marktonderzoeksbureau GDCC in Rotterdam ontvangen in december geen loon, vanwege onenigheid over de urenregistratie. Hierdoor komen de callcentermedewerkers acuut in financiële problemen. Reserves hebben ze vaak niet, omdat ze vaak niet meer krijgen dan het minimumloon.
De callcentersmedewerkers zijn begin oktober overgenomen van IPSOS met behoud van hun rechten. Bij IPSOS ontvingen de callcentermedewerkers altijd het loon over hun volledige werktijd. Hun nieuwe werkgever GDCC wil alleen de ‘ingelogde’ uren in het systeem uitbetalen. Hierdoor worden de minuten die mensen niet zijn ingelogd niet uitbetaald. Dat is bijvoorbeeld de tijd voor een toiletpauze, ICT-storing of overleg met een collega of teamleider.
De oud-IPSOS-medewerkers zijn het hier niet mee eens. Zij kregen wekenlang na herhaaldelijke verzoeken geen antwoord van de directie. De callcentermedewerkers bleven uit protest op de huidige manier werken en werden hun uren niet via het nieuwe systeem bijgehouden.
Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV Callcenters: ‘Het is vreselijk wat hier gebeurt. Ze zijn niet alleen wettelijk verplicht om het loon waarvoor gewerkt is te betalen. Maar het is ook erg onfatsoenlijk. Deze werknemers werken al jaren voor het callcenter. Om ze op deze manier de kerstdagen in te sturen, is echt schandalig. Ze hebben vaak geen reserves, want zij worden niet veel meer betaald dan het wettelijk minimum loon.’
Simon Groenveld, oud-callcentermedewerker van IPSOS en kaderlid bij FNV: ‘Dit is echt onmenselijk. Ik heb collega’s die fulltime werken en van een minimumloon hun gezin moeten onderhouden. Met het nieuwe systeem moeten wij het ineens met een paar tientjes minder doen per maand. Dat is een flinke boodschappenkar, kan ik je vertellen. Met zo’n actie drijf je de mensen deze maand zó de voedselbank in. Dat getuigt niet van een goede kerstgedachte.’
Sinds de overname schort er volgens de oud-IPSOS medewerkers veel aan de manier waarop met de medewerkers wordt omgegaan. Groenveld: ‘De directie van GDCC wil niet met ons en met de FNV praten. Terwijl onze arbeidsvoorwaarden steeds verder worden aangetast. Wij hebben al meerdere keren vragen gesteld aan de directie, maar we krijgen geen antwoord.’
De FNV bereidt juridische stappen voor. De callcentermedewerkers beraden zich samen met de vakbond FNV op acties.