FNV volgende week gastheer conferentie voor Europese vakbonden in de handel

zo'n 150 vertegenwoordigers van vakbonden uit heel Europa komen bijeen

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 8 november 2023

De FNV is dinsdag 14 en woensdag 15 november host van de UNI Europa Commerce Conference in Amsterdam. Zo’n 150 vertegenwoordigers van vakbonden uit heel Europa komen bijeen om afspraken te maken voor honderdduizenden werknemers in de handel, over internationaal samenwerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden.

Fatma Bugdayci, bestuurder FNV Handel: ‘Het is ontzettend belangrijk dat wij goed samenwerken met andere vakbonden in Europa en met de Europese Commissie. De sector handel verandert de laatste jaren snel, veel wet- en regelgeving wordt gemaakt in Europa. De werkgevers in de handel lobbyen volop, als vakbonden moeten wij daar tussen zitten, anders wordt de stem van ontzettend veel werknemers in Europa niet gehoord.'

Bedrijf in Nederland, hoofdkantoor ergens anders

Daarnaast hebben veel grote bedrijven die in Nederland actief zijn hun hoofdkantoren in andere - Europese – landen, waar ze beslissingen nemen die invloed hebben op de lonen, de werkomstandigheden en de levens van mensen die hier op de werkvloer rondlopen.

Onze netwerken, voelsprieten en ervaringen delen

Bugdayci: ‘Wij kunnen als vakbonden meer invloed uitoefenen als we onze netwerken, voelsprieten en ervaringen met elkaar delen, goede internationale afspraken maken en als Europese vakbonden samen optreden tegen verslechteringen van arbeidsomstandigheden.’

Eerlijke rol voor werknemers

De conferentie wordt om de vier jaar in een andere Europese plaats gehouden. In Amsterdam spreken de vakbonden onder andere over een eerlijke rol voor werknemers in de digitalisering en vergroening van hun bedrijven, maar ook over veilig werken.

Nieuwe president en vicepresidenten

Ook kiezen de vakbonden een president en zeven vicepresidenten om de komende vier jaar UNI Europa Commerce te leiden.

272 vakbonden, 7 miljoen werknemers

UNI Europa Commerce is de Europese handelstak van UNI-Europe (Union Network International Europe), de Europese vakbondsfederatie. Zo’n 272 vakbonden zijn aangesloten bij UNI-Europe. Zij vertegenwoordigen 7 miljoen werknemers in heel Europa.