Tot 13% salaris erbij voor personeel Gall & Gall

'Blij dat er ditmaal geen acties en stakingen nodig waren'

Portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 31 mei 2023

Geen dagenlange stakingen dit keer, wel een paar keer stevig onderhandelen. De FNV is het met Gall & Gall eens geworden over een goede cao voor de werknemers van de drankenwinkels. Daarin gaan de salarissen dit jaar met 10% omhoog voor de mensen in winkels en distributiecentra. Voor verkopers komt daar later nog eens 3% bij.

FNV spreekt goede cao Gall & Gall af

Koen Vermooten, bestuurder FNV Handel: ‘We leggen dit resultaat nu voor aan onze leden. Die hebben het laatste woord, zoals altijd.’

Eerder stoppen met werken

De cao krijgt een looptijd van een jaar en gaat in per 1 april 2023. Naast het salaris dat de medewerkers erbij krijgen, komt er ook een zogeheten RVU-regeling (Regeling vervroegde uittreding), waarbij werknemers een jaar voor hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken.

Goede afspraken

Monique Kerkmans werkt bij Gall & Gall en deed mee aan de onderhandelingen: ‘Ik vind dit goede afspraken, al blijft er natuurlijk altijd wel wat te wensen over. We gaan nu een zomer in zonder acties en dat is fijn. Maar we hopen voor komend jaar nog wel weer wat dingen voor elkaar te krijgen, zoals het beter belonen van collega’s die lang in dienst zijn.’

Zes dagen gestaakt

De FNV is blij dat er ditmaal geen acties nodig waren om afspraken te maken met Gall & Gall. Vorig jaar voerden honderden winkelmedewerkers wekenlang actie en legden zij zes dagen het werk neer.

Acties vorig jaar hebben geholpen

Vermooten: ‘Dat is nu gelukkig niet nodig geweest. We hebben wel stevig onderhandeld en aan beide kanten water bij de wijn moeten doen om eruit te komen. Ik denk ook wel dat het heeft geholpen dat de werknemers vorig jaar in actie zijn gekomen. Daarmee gaven ze toen al aan dat ze met heel veel mensen bereid zijn om te vechten voor een goede cao.’

Zo'n 1.800 mensen

Gall & Gall is onderdeel van Ahold-Delhaize. Er werken zo’n 1.800 mensen in circa 500 winkels, waarvan 300 eigen winkels en de rest franchise.