Vrijdag weer staking drankenhandels

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 18 januari 2023

Aanstaande vrijdag wordt weer gestaakt voor een betere cao Drankindustrie en Groothandel in Dranken. Gisteren legden overal in het land werknemers in de drankenhandels het werk neer.

FNV-bestuurder Jethro Warbroek: ‘Onze leden blijken zeer gemotiveerd om in actie te komen, daarom kwamen er bijna 200 mensen bij elkaar in Utrecht en legden een veelvoud daarvan gisteren het werk neer.’

Leefbaar loon

De werknemers die onder de cao Drankindustrie en Groothandel in Dranken vallen, komen in actie voor een leefbaar loon en om de kloof tussen arm en rijk kleiner te maken. Eerder stemden ze het eindbod van de werkgevers voor 4% loonsverhoging en 40 euro bruto erbij, keihard weg. FNV-leden willen dat in de nieuwe cao in ieder geval de afspraak komt dat de lonen voortaan meestijgen met de inflatie en dat werknemers minimaal 14 euro per uur betaald krijgen.

Nieuwe landelijke stakingsdag

Warbroek: ‘De komende tijd zullen er meer acties volgen. Dat zullen 24- en 48-uurs stakingen zijn en mogelijk ook een landelijke actiedag. De werknemers zijn bijzonder gemotiveerd om in actie te komen en een fatsoenlijke cao met een leefbaar loon, zeker in deze tijden van inflatie, af te sluiten.‘

20.000 mensen

Onder de cao Drankindustrie en Groothandel in Dranken vallen tientallen handelshuizen en industriële bedrijven waar bijvoorbeeld drank in flesjes wordt gedaan. In totaal werken er zo’n 20.000 mensen onder deze cao.