Eerlijker en hoger loon voor medewerkers IKEA

Daar zet de FNV op in bij de cao-onderhandelingen

Door Redactie 29 september 2022

Veel lonen bij IKEA liggen net boven het minimumloon. Dat het kabinet het minimumloon per 1 januari 2023 verhoogt met 10 procent is heel positief. Wij gaan een stap verder. Wij eisen een leefbaar loon van minimaal 14 euro. Medewerkers bij IKEA verdienen het om er flink op vooruit te gaan

Eerlijker en hoger loon voor medewerkers IKEA

Eerlijke verschillen

Doordat het wettelijk minimumloon stijgt, gaan straks alle laagste lonen bij IKEA omhoog. Het is belangrijk dat er eerlijke verschillen zijn tussen werknemers. Dus: naar gelang je meer ervaring en/of meer verantwoordelijkheden hebt, verdien je meer.

Op je loonstrook staat je uurloon vermeld. Als het goed is, ligt dat (iets) boven het wettelijk minimumloon van 11,26 euro per uur. Per 1 januari is het nieuwe wettelijk uurloon 12,38 euro bij een werkweek van 36 uur. Bij IKEA is het belangrijk dat jouw loon ook straks weer boven het nieuwe wettelijk minimumloon ligt en dat ervaring en/of meer verantwoordelijkheden gewaardeerd blijft worden. Het kan immers niet zo zijn dat functies met verschillende zwaarte en verantwoordelijkheden straks hetzelfde salaris ontvangen.

Waarom 14 euro?

Van het loon voor je werk bij IKEA moet je fatsoenlijk kunnen leven. Daarom zetten wij in op een leefbaar loon van minimaal 14 euro. Het is natuurlijk belangrijk dat het hele loongebouw én alle verdiende lonen omhoog gaan. Dit komt tegemoet aan de hogere kosten voor boodschappen en energie. Het beste antwoord op inflatie is automatische prijscompensatie. Uiteindelijk willen wij dat de lonen ieder jaar automatisch meestijgen met de verhoogde kosten voor levensonderhoud, plus een bedrag daarbovenop zodat de lonen meer waard worden.

Naast een fatsoenlijk loon gaan we ons ook hardmaken voor verbeteringen op het gebied van bijvoorbeeld  roosters en eerder stoppen met werk.

Lees hier de brief aan de werkgever en onze voorstellen voor de nieuwe cao.