Hoe zit het met vakantiedagen en min-uren?

Moeten we straks voor noppes overwerken in de zomer?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 14 januari 2021

De lockdown is met drie weken verlengd. Is jouw winkel dicht en merk je dat de rekening bij jou en je collega’s wordt neergelegd? Zodra we uit 1 winkel meer dan 20 meldingen hebben, dan organiseren we snel een bijeenkomst voor jou en je collega’s om te bespreken wat we samen kunnen doen.

Wist je dat… min-uren tijdens corona bedrijfsrisico zijn?

Minuren die zijn ontstaan als gevolg van corona zijn in principe het risico van de werkgever. Als er aan het einde van het kalenderjaar nog van deze minuren staan, wil FNV dat deze uren kwijtgescholden worden. Belangrijk hierbij is dat jij je beschikbaar hebt gehouden volgens je contract voor werk in de tijd dat de werkzaamheden wegvielen wegens corona. Flexibele werktijden zijn vaak geregeld in de cao, check daarom je eigen cao of die uren binnen een bepaalde periode ingehaald moeten worden.

Wist je dat…. veel winkels ruimte steun kunnen krijgen van de overheid?

De overheid heeft steunpakketten voor werkgevers afgesproken. De FNV dringt voortdurend bij de politiek aan op goede afspraken voor werknemers – we hebben hierin al successen geboekt. De winkeliers kunnen een groot deel van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20% omzet te verliezen. Daarnaast is er een voorraadvergoeding van maximaal 20.160 euro en een tegemoetkoming voor het doorlopen van de vaste lasten.

Wist je dat… er zelfs extra steun komt?

In de persconferentie van dinsdag 12 januari 2021 heeft het kabinet aanvullingen op het steun- en herstelpakket aangekondigd. Wij roepen de winkelbedrijven op om het bedrijfsrisico niet af te schuiven op de medewerkers en de steunmaatregelen vanuit de overheid terecht te laten komen bij de winkelmedewerkers.

Wist je dat… het niet de bedoeling is dat jij gedwongen vakantiedagen inlevert?

De afgelopen weken hebben we signalen ontvangen dat tijdelijke contracten niet worden verlengd, medewerkers worden onder druk gezet om vakantiedagen op te nemen, of moeten de uren die zij door de lockdown niet in de winkel kunnen werken later dit jaar inhalen. Extra steungeld van de overheid kan eenvoudig ingezet worden om winkelmedewerkers te beschermen.

Wist je dat… je werkgever je tijdens de winkelsluiting voor andere werkzaamheden mag vragen?

Dat mag, mits het een redelijke vraag is die aansluit bij je werk in de winkel, en het in overleg gebeurt. We horen ook van winkelmedewerkers dat zij hoe dan ook naar de dichte winkel moeten komen – al is het alleen maar om koffie te drinken. Dat laatste is niet de bedoeling van de lock down – we moeten samen juist reisbewegingen beperken. Wil je iets aan deze situatie veranderen, neem dan contact met ons op via Facebook: @fnvwinkelstraat of mail naar Danielle.Wiek@fnv.nl

Wist je dat… je met de FNV kunt opkomen voor je rechten?

Je mag nooit verplicht worden om vakantiedagen op te nemen. En het is ongehoord als jouw werkgever je later dit jaar verplicht om via de min-uren-opbouw heel veel gratis over te werken. Ga het gesprek aan met je leidinggevende hierover. Als je er niet uitkomt, dan kunnen we samen met jou en je collega’s een plan maken. Als je met een groep collega’s aan de bel wil trekken, dan bespreken we graag met je hoe we jullie kunnen ondersteunen.

Lees in de bijlage de brief die wij hebben gestuurd aan inRetail, de organisatie van grote winkelketens en winkeliers: