Wil jouw werkgever dat jij een mondkapje draagt in de winkel?

portret Linda Vermeulen
Door Linda Vermeulen 06 oktober 2020

In de Bijenkorf dragen medewerkers en klanten sinds vorige week een mondkapje. Bij de FNV zijn veel vragen en opmerkingen binnengekomen. Van ‘het is niet te doen’, tot aan ‘het went’ en ‘het werd tijd dat dit gebeurt’.

Mondkapjes bij de Bijenkorf

We hebben contact opgenomen met het winkelmanagement van de Bijenkorf. Wij zijn voor voldoende adempauze. Dat kan zijn door een extra pauze in te lassen, maar ook door de werkzaamheden te variëren, zodat je even je werk kunt doen op een plek waar je je mondkapje af kunt doen. Het management heeft ons gemeld dat ze de shifts (dus de periode dat je zonder pauze werkt) beperken tot een maximum van 3 uur. Dat is nog steeds lang. Wel is het zo dat als er geen gasten of collega’s in de buurt zijn, je het mondkapje even kunt afzetten ter verfrissing.

Het is belangrijk dat je in gesprek blijft met je collega’s en je leidinggevende over de mondkapjes. We horen van collega’s dat er vaak ter plekke oplossingen kunnen worden gevonden. Kom je er niet uit, neem dan contact op met Linda Vermeulen, of een kaderlid in jouw winkel.

Vanuit de FNV hebben we ook bij het management gemeld dat het belangrijk is om vanuit de Bijenkorf voldoende mondkapjes beschikbaar te stellen, zodat je geregeld een nieuwe kunt opdoen.

Wat vindt FNV Winkelstraat van mondkapjes?

• Verschillende winkelketens willen dat de medewerkers een mondkapje dragen. FNV Handel is geen voorstander van dit beleid. Handhaving van de anderhalve meter afstand staat met stip op één om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het is de verantwoordelijkheid van winkeldirecties en niet van de winkelmedewerkers om te zorgen dat de winkel een veilige plek is om te werken en te winkelen. Denk aan: deurbeleid en voldoende beveiligers in de winkel.
  • Medewerkers kunnen hun stem laten horen over mondkapjesbeleid. De ondernemingsraad heeft instemmingsrecht bij de invoering van een mondkapjesplicht.
  • In een mondkapjesplicht zien wij veel nadelen. Het biedt geen veiligheidsgarantie, zeker omdat onduidelijk is wanneer klanten/werknemers een veilig en schoon mondkapje dragen. Ook is het voor veel werknemers uitputtend om de hele dag met een mondkapje te lopen. Als je van jouw werkgever de instructie krijgt om een mondkapje te dragen, dan is het wel belangrijk dat het veilig gebeurt, en dat je je werk goed kunt volhouden, door voldoende adempauzes. Elk uur 15 minuten het kapje af kunnen doen, is wat het best werkbaar is.
  • Het huidige overheidsbeleid is onduidelijk. We horen vanuit veel winkels klanten in discussie gaan over wel of geen mondkapje. Dat levert soms vervelende situaties op. Ons advies is om discussies zoveel mogelijk te vermijden, en de beveiliging in te schakelen als dat mogelijk is.