Actie medewerkers Brocacef tegen verslechtering cao

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 18 september 2019

Medewerkers van Brocacef bieden hun directie morgen een petitie aan. Ze protesteren daarmee tegen de grove verslechtering van hun arbeidsvoorwaarden. Brocacef is een farmaceutische groothandel en marktleider met ruim 900 werknemers in Nederland. Ondanks een goede financiële positie wil het bedrijf onder meer zwaar snijden in alle toeslagen voor avond-, nacht- en weekenddiensten.

Brocacef medewerker

5% meer loon en zekerheid voor flex

De FNV en CNV willen een nieuw voorstel van Brocacef. ‘We willen 5% loonsverhoging en goede afspraken over de uitzendkrachten’, zegt FNV-onderhandelaar Iris van der Veen. In de avonddiensten worden nu vooral de flexkrachten geraakt, die al een onzekere positie hebben. Paul van Katwijk, kaderlid FNV: ‘Mensen willen in de avonduren het liefst iets voor zichzelf doen, sporten of eten met het gezin bijvoorbeeld. Werken in de avond heeft sociale gevolgen voor een mens, dus daar moet een fatsoenlijke toeslag tegenover staan. Dat geldt ook voor de nachttoeslagen of de weekenden.’

CNV-bestuurder Job Marskamp: ‘Ondanks goede bedrijfsresultaten doet het bedrijf alleen maar zeer ingrijpende verslechteringsvoorstellen. Zo willen ze bijvoorbeeld alle toeslagen met minimaal 30% verlagen. Daarmee gaan wij en FNV niet akkoord!’

Pauze inleveren

Ook wil het bedrijf de pauze van 15 minuten niet meer doorbetalen aan de medewerkers. Ben Put, kaderlid FNV: ‘Het gaat goed met het bedrijf, waarom wordt ons gevraagd om in te leveren?’ FNV-bestuurder Handel, Iris van der Veen: ‘De medewerkers zijn zeer loyaal naar het bedrijf. Ze zullen hun werk echt niets snel neerleggen, want dankzij hun werk worden ziekenhuizen en apotheken bevoorraad of krijgen mensen met een stoma dat tijdig geleverd. Deze voorstellen zijn een klap in hun gezicht.’

Verhogen leeftijd voor overwerk

Brocacef wil bovendien dat de leeftijd bij verplichting tot overwerk wordt verhoogd van 55 naar 60, terwijl mensen al langer moeten doorwerken. FNV wil juist een zogenaamd generatiepact afsluiten, zodat werknemers gezond oud kunnen worden in het uitoefenen van hun beroep. Erwin van Geel, kaderlid FNV: 'Brocacef is altijd een goede werkgever geweest dus deze voorstellen zijn hard binnengekomen. De opeenstapeling van verslechteringen in een tijd waarin het goed gaat vinden mijn collega’s en ik onbegrijpelijk.