Werkdruk Lidl: code rood

Nieuw onderzoek werkdruk FNV kadergroep

Door Redactie 11 april 2019

De groep actieve FNV-leden bij Lidl heeft in de campagneweken van 2018 opnieuw de werkdruk getoetst bij de collega’s in de winkels en DC’s. Net als bij ons werkdrukonderzoek in 2015 kregen we van jou en je collega’s weer veel reacties met boosheid, vermoeidheid en bezorgdheid. We vinden het schokkend er weinig is veranderd. En dat van de door de directie in 2015 beloofde maatregelen om de werkdruk te verlagen vrijwel niets terecht is gekomen.

de actieve FNV-kaderleden bij Lidl

Code rood bij Lidl

Na een grondige analyse van de cijfers is onze conclusie: het is code rood bij Lidl. Met ons 2e rapport over de werkdruk stonden we op 26 maart opnieuw op de stoep van de directie. Lidl-medewerkers zijn doodmoe, het personeelsverloop is groot en het ziekteverzuim hoog. Kortom de cijfers tonen aan dat een groot deel van Lidl-medewerkers te maken heeft met een structureel te hoge werkdruk. Op die manier werken is niet duurzaam en houden mensen niet vol.

€ 4 miljoen loon door de neus geboord

Veel collega’s zeggen in ons 2e onderzoek dat ze nog uitklokken en gratis doorwerken.  Onvoorstelbaar vinden wij. En dat allemaal om de productiviteit te halen. In 2015 bleef op die manier € 3.2 miljoen aan salaris bij Lidl liggen. We schatten dat jij en je collega’s hierdoor nu zo’n € 4 miljoen aan loon mislopen.

Bekijk het werkdruk rapport op Facebook

Ons rapport staat inmiddels op  Facebook FNV Kadergroep Lidl. Op die plek kun je het nog eens rustig nalezen. Wij gaan er vanuit dat Lidl dit rapport en eigen medewerkers serieus neemt. En dat Lidl de aanbevelingen overneemt die we samen met jullie doen om de werkdruk te verminderen. Natuurlijk houden we je op deze plek en via Facebook op de hoogte van de ontwikkelingen.

Nieuwsbrief kadergroep Lidl

Lees op Facebook ook de nieuwsbrief FNV-kadergroep Lidl van april 2019, met berichten over:

• Ronald van der Flier, FNV Lidl consulent helpt bij individuele problemen
  • or-verkiezingen Lidl