Eindbod van AH over cao distributiecentra

Verlenging baangarantie en mager loonbod van 5% over 2 jaar

portret Joyce Mooring
Door Joyce Mooring 27 april 2019

Donderdag heeft Albert Heijn (AH) een eindbod gedaan met betrekking tot een nieuwe cao voor de circa 5.000 distributiewerkers. ‘Gezien de toenemende automatisering van de distributiecentra is het goed dat het eindbod tegemoetkomt aan onze eisen op het gebied van werkzekerheid en scholing van de distributiewerkers’, zegt Özcan Colak van FNV Handel.

Gevolgen mechanisatie opgevangen

In de afgelopen jaren zijn diverse processen binnen de distributiecentra (DC’s) verder gemechaniseerd. Het eindbod bevat een verlenging van de baangarantie tot en met 31 december 2023. Colak: ‘Als gevolg van de mechanisatie in de distributiecentra komen huidige functies te vervallen. Distributiewerkers die hierdoor boventallig worden, komen automatisch in aanmerking voor de nieuwe functies of worden binnen het niet gemechaniseerde gedeelte herplaatst.’ Bovendien krijgen de distributiewerkers ieder een scholingsbudget van 3.000 euro en 3 extra scholingsdagen.

Mager loonbod

In 2018 zag Ahold Delhaize zijn omzet in Nederland met 3,7% stijgen tot ruim 14 miljard euro. In totaal kon het concern in Nederland 512 miljoen euro omzet extra bijschrijven, waarvan 372 miljoen euro door online. De marge steeg van 4,9% naar 5%. ‘Dit rechtvaardigt niet een loonstijging van 5% over 2 jaar voor de distributiewerkers’, aldus Gerwin van der Sloot die in Zwolle werkt als magazijnmedewerker. ‘Want ook voor ons is het belangrijk dat de koopkracht verbetert.’

De cao loopt van 15 april 2019 tot en met 14 april 2021 en geldt voor circa 5.000 distributiewerkers. FNV-leden kunnen tot en met donderdag 9 mei stemmen over het eindbod.