Vandaag heeft FNV de online supermarkt Picnic per brief uitgenodigd om het gesprek met de bond aan te gaan over de salarissen van de medewerkers.
‘Tijdens de acties op 17 december vorig jaar in Utrecht en Nijkerk hebben we de directie gevraagd om met de FNV te gaan praten over ons salaris. Dat lijkt me een heel redelijk verzoek, ik snap niet waarom Picnic niet naar ons luistert’, aldus een Picnic-medewerker.
Voor het zware werk dat de mensen bij Picnic doen, krijgen ze maar net iets meer dan het minimumloon betaald zonder toeslagen en onder slechte omstandigheden. ‘De gratis bezorging moet ergens van worden betaald. Eén van de redenen waarom Picnic het goedkoper kan doen dan andere supermarkten is omdat ze onderbetalen. Gratis bezorgen bestaat niet’, stelt Marianne Jekkers van FNV.
Omdat de cao voor supermarkten Algemeen Verbindend Verklaard (AVV) is, zijn alle supermarkten die onder de werkingssfeer van deze cao vallen, verplicht deze toe te passen. Dat geldt ook voor online supermarkten. Jekkers: ‘Picnic weet dat het een supermarkt is, draagt dit uit maar weigert om netjes het loon te betalen waar de medewerkers recht op hebben. De rekening van het “gratis” bezorgen legt Picnic zodoende neer bij de werknemers. Het zorgt bovendien voor oneerlijke concurrentie.’
De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.