Over de onderhandelingen, de primarkpremie en het beoordelingssysteem

Door Redactie 19 september 2018

Hier lees je de laatste ontwikkelingen bij de Bijenkorf. De leden van de FNV hebben deze informatie deze week ontvangen in een nieuwsbrief.

Wist je dat...
bij winstgevende winkels als Primark, H&M en Zara de lonen van medewerkers tot 2021 zo goed als bevroren zijn? Dat is afgesproken in een nieuwe cao voor de detailhandel, waar de FNV niet voor heeft getekend. De Bijenkorf heeft de vakbonden laten weten met veel interesse naar deze ‘cao Retail non-food’ te kijken. Later deze maand zal de Bijenkorf het loonbod voor jullie bekendmaken. De FNV vindt dat het tijd is voor een loonsverhoging van 3,5% met een minimum van €1.000,- per jaar voor alle medewerkers. Ook zet de FNV in op meer zeggenschap over de roosters.

In de detailhandel krijgen alleen de mensen met de allerlaagste inkomens een structurele loonsverhoging die gelijkloopt met de stijging van het wettelijk minimumloon. Dat was de afgelopen tijd ongeveer 1% per half jaar. In de cao zit een heel laag salarisplafond. Medewerkers die aan het eind van hun schaalloon zitten (in de detailhandel ligt dat bedrag rond de €1.700,- bruto per maand voor fulltime werk) zijn uitgezonderd van een loonsverhoging. Ter vergelijking: doordat de vakbond van schoonmakers al heel lang actievoert voor hogere lonen, ligt hun maximum uurloon op €12,01 bruto.

Wist je dat…
grote winkels subsidie krijgen van de overheid als zij mensen op of net boven het minimumloon hebben werken? Deze regeling heet LIV, ofwel primarkpremie. Hoe hoger de lonen, hoe lager de subsidie. Bedrijven worden dus aangemoedigd om de lonen laag te houden. De FNV vindt deze ‘boete op loonsverhoging’ absurd en vindt dat de minister moet ingrijpen.

Wist je dat…
de Bijenkorf jullie op een andere manier gaat beoordelen? De Bijenkorf heeft de vakbonden laten weten dat het PM-systeem vervangen gaat worden door iets anders. Er was heel veel kritiek op dit 1-2-3-4-systeem. Zo zie je maar: het helpt om op te komen voor veranderingen via enquêtes, via de vakbond en via de OR. Eerder is door kritiek vanuit de werknemers ook al de Wall of Fame verwijderd. De FNV vindt het heel goed dat de Bijenkorf luistert naar ideeën en oplossingen van medewerkers.

Wist je dat…
er het afgelopen half jaar meer actieve FNV-leden bij zijn gekomen? De kadergroep is versterkt met twee winkelmedewerkers uit Eindhoven en een beveiliger uit Amsterdam. Wil je ook actief met ons meedoen en wil je ook opkomen voor een loonsverhoging en betere roosters? meld je dan bij Linda Vermeulen of bij een kaderlid in jouw winkel. Wil je een ledenbijeenkomst voor jouw winkel organiseren, dan horen wij dat ook graag.

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.