Stadsvervoer voert actie voor verbetering zwaarwerk-regeling in Den Haag

Meer dan 100 chauffeurs van stadsvervoerders in actie

portret Niels Kater
Door Niels Kater 12 maart 2024

Op 14 maart om 12:00 uur verzamelen meer dan 100 chauffeurs van stadsvervoerders HTM, GVB en RET zich voor de ingang van VNO-NCW Den Haag. Drie bussen, één boodschap: meer aandacht voor zwaar werk. De actie wordt georganiseerd door vakbond FNV.

‘Als politiek en werkgevers niet gaan bewegen gaat het mis’, zegt Piet Rietman die als FNV-penningmeester over het vroegpensioen gaat. ‘Het kan niet zo zijn dat je nu zwaar werk doet en pas met pensioen kan als je ziek en versleten bent. We voeren nu actie in de sectoren waar veel zwaar werk gedaan wordt, dat zijn nu nog vriendelijke acties maar die veranderen van karakter als er niet bewogen wordt.’

Achtergrond

In 2019 werd in het pensioenakkoord afgesproken dat er een regeling zou komen voor mensen met zwaar werk. De tijdelijke zogenoemde RVU-regeling, die tot eind 2025 loopt, maakt het mogelijk voor mensen met zwaar werk om tot 3 jaar eerder te stoppen met werken. Echter, de gesprekken tussen de FNV en werkgevers over het verbeteren en structureel maken van deze regeling zijn geklapt.

Verbeteringen

De FNV pleit voor een goede regeling voor mensen met zwaar werk en eist de volgende verbeteringen: Ten eerste wil de vakbond dat de regeling permanent wordt, dat biedt iedereen perspectief op eerder stoppen met werken.

Financieel onhaalbaar

Ten tweede blijkt uit cijfers dat het financieel niet voor iedereen haalbaar is om aan de regeling deel te nemen. Werkgevers mogen maximaal een bedrag van € 2.182, - bruto per maand uitkeren aan de werknemers. Daarboven komt er een ‘boete’ overheen. De FNV pleit voor een verhoging van dat boetevrije bedrag.

cao-partners bepalen

Tot slot wil de bond dat de cao-partijen bepalen wat zwaar werk is. Werkgevers en vakbonden weten het beste waar zwaar werk voorkomt.

Oproep aan Werkgevers en Overheid

Op dezelfde dag wordt er ook actie gevoerd door medewerkers van Scania Zwolle. Er zullen meer acties volgen op verschillende plekken in Nederland. Hiermee wil de FNV een krachtig signaal afgeven aan werkgevers en de overheid om serieus te kijken naar de belangen van mensen met zwaar werk en de RVU-regeling te verbeteren.

Vervolgacties

‘Wij staan er donderdag met ruim 100 man’, zegt Eric Vermeulen, bestuurder FNV Publiek Belang. ‘We geven een duidelijk signaal af en hopen dat de politiek en werkgevers hier naar luisteren. Zo niet, dan moeten we wellicht nog harder actie voeren, maar dan ligt wel het OV in grote steden plat. Dus we hopen dat we niet gedwongen worden tot vervolgacties.’